Klachtenregeling
Overal waar mensen samenwerken, kan iets fout lopen. Klachten kunnen in de meeste gevallen opgelost worden door ze op school te bespreken met de leerkracht, directie, óf de speciaal daarvoor aangewezen interne vertrouwenspersoon. Indien het interne traject geen oplossing biedt, dan kan de klacht worden besproken met de externe vertrouwenspersoon, of uiteindelijk worden behandeld door de Regionale Klachtencommissie Onderwijs West-Friesland (Zie de website van de stichting Allure). Scholen dienen namelijk te beschikken over een klachtenregeling. Onze school is aangesloten bij de ‘Klachtenregeling onderwijs West-Friesland’. Zowel de functie van externe vertrouwenspersoon, als die van de secretaris van de Regionale Klachtencommissie Onderwijs West-Friesland zijn ondergebracht bij de GGD Hollands Noorden, locatie West - Friesland te Hoorn.
Interne contactperso(o)n(en)
De (interne) contactpersoon is binnen de school de aangewezen functionaris voor de eerste opvang van leerlingen en/of ouders/verzorgers, die een klacht hebben en daarmee niet naar de directie kunnen of willen gaan. Bij klachten op het gebied van machtsmisbruik verwijzen de contactpersonen naar de externe vertrouwenspersoon en helpen ouders/verzorgers en/of leerlingen eventueel het eerste contact te leggen. Daarnaast hebben de interne contactpersonen een taak op het gebied van het verbeteren van het schoolklimaat en de veiligheid op scholen. Op De Plaats vervult de IB-er, mevrouw C. Kamp, deze functie.
Externe vertrouwenspersoon
Een externe vertrouwenspersoon heeft vooral een taak in de opvang en hulpverlening. De externe vertrouwenspersoon begeleidt en ondersteunt ouders/verzorgers en leerlingen van de school bij de behandeling van klachten, waarbij er sprake is van machtsmisbruik en heeft tevens een informatieve functie voor medewerkers van de school. Van machtsmisbruik is onder andere sprake in geval van seksuele intimidatie, pesten, discriminatie, agressie en geweld. De externe vertrouwenspersoon is er alleen voor klachten van ouders/verzorgers en leerlingen tegen medewerkers van een school en bij klachten die ontstaan tussen leerlingen onderling. De externe vertrouwenspersoon (en ook de klachtencommissie) is er niet voor klachten die in de thuissituatie spelen. Indien een medewerker advies en begeleiding nodig heeft, wordt verwezen naar de Arbodienst van de school. Tevens levert de externe vertrouwenspersoon een bijdrage aan activiteiten gericht op het voorkomen van machtsmisbruik door bijvoorbeeld het geven van voorlichting en door presentaties voor bijvoorbeeld ouders/verzorgers en leerkrachten. Indien u (ouder/verzorger, leerling of medewerker van een school) een klacht aangaande machtsmisbruik heeft, kunt u contact opnemen met de externe vertrouwenspersoon. Deze kijkt hoe de klacht het beste aangepakt kan worden. In eerste instantie wordt er altijd geprobeerd een oplossing te zoeken tussen ouders/verzorgers, leerlingen en school. Indien dit niet lukt, kan overwogen worden een klacht in te dienen bij de klachtencommissie. De externe vertrouwenspersoon kan de klager eventueel begeleiden bij alle stappen.
Bereikbaarheid van de externe vertrouwenspersoon
De externe vertrouwenspersoon kunt u schriftelijk dan wel telefonisch (op werkdagen) bereiken. In de schoolvakanties kan het voorkomen dat de bereikbaarheid minder is. U kunt een brief sturen waarin u uw klacht vermeldt. Voor onze school zijn mevr. I. van Ursem en mevr. E. Labree de externe vertrouwenspersonen. Zij zijn werkzaam bij de GGD Hollands Noorden.
Regionale Klachtencommissie Onderwijs West-Friesland van de GGD
Klachten op het meer schoolinhoudelijke vlak kunnen, indien intern op school geen oplossing wordt gevonden of de klacht niet naar tevredenheid van de klager wordt opgelost, direct worden voorgelegd aan de Regionale Klachtencommissie Onderwijs West-Friesland. De klachtencommissie neemt na ontvangst van de schriftelijke klacht deze, mits de klacht qua termijn en inhoud- ontvankelijk is, in behandeling. Beide partijen (klager en school) worden altijd in de gelegenheid gesteld hun mening te geven (hoor en wederhoor). Na behandeling van de klacht, doet de klachtencommissie uitspraak en geeft een advies aan het bestuur van de school. Het bestuur van de school beslist uiteindelijk wat er met dit advies gebeurt.
Contactpersoon bestuur Allure:
Willy Koster
Stichting Allure
Kerkstraat 79a, 1687 AM Wognum
Tel: 0226-357230
Contactgegevens klachtencommissie:
Landelijke Klachtencommissie onderwijs (LKC)
Postbus 851913508 AD Utrecht
Tel: 030-2809590
[email protected]
www.onderwijsgeschillen.nl