Basisschool Op Dreef

Hennequinstraat 1 4527 CD Aardenburg

Schoolfoto van Basisschool Op Dreef

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Afgelopen jaar scoren we ruim binnen de marges die de onderwijsinspectie stelt voor een school met onze populatie. We kunnen stellen dat deze score volgens verwachting was, als we kijken naar de ontwikkellijnen van onze leerlingen. Deze zijn voor ons belangrijker dan de eindscores.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wij onderscheiden twee soorten resultaten. We hebben de methodegebonden toetsen en de methode-onafhankelijke toetsen. De methodetoetsen gebruiken we om te meten of de leerlingen de leerdoelen die we vooraf hebben gesteld hebben behaald. Als dit niet het geval is, kijken we waar en hoe we acties in moeten zetten in overleg met onze intern begeleider. Dit kan individueel, maar ook in groepjes. Deze toetsen zijn steeds weer het uitgangspunt voor een volgend blok met nieuwe leerdoelen. Als blijkt dat leerlingen de doelen gehaald hebben, kunnen we kijken om verder te verdiepen of te verbreden. Dit kan door extra of meer uitdagende leerstof aan te bieden. Voor de kinderen die echt meer kunnen, hebben we ook een bovenschoolse plusklas (vanaf groep 6).

De methode-onafhankelijke toetsen gebruiken we om te meten hoe ons onderwijs is. Waar scoren we goed op en waar moeten we aan werken. Dit kan op groepsniveau zijn, maar ook op individueel niveau. De methode-onafhankelijke toetsen zijn landelijk genormeerde toetsen en worden op vooraf bepaalde tijdstippen afgenomen. Tot en met groep 7 nemen wij de midden -en eindtoetsen van CITO af. De midden toetsen worden medio januari-februari afgenomen en de eindtoetsen medio juni.

In de kleutergroepen werken we steeds minder met toetsen en gaan we uit van observaties. Hiervoor gebruiken wij de instrumenten van KIJK. Als deze observaties onvoldoende informatie opleveren kan ervoor gekozen worden om andere instrumenten in te zetten.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Vanaf schooljaar 2023-2024 maken de kinderen een doorstroomtoets in plaats van een eindtoets. Voor de adviesprocedure betekent dit een kleine verandering.

Vanaf groep 3 nemen we genormeerde methode-onafhankelijke toetsen af; het leerlingvolgsysteem (hierna LVS). Het LVS geeft een beeld van ons onderwijs, maar ook een meerjarig beeld van het niveau van de leerling. Naast het LVS maken we ook gebruik van diverse observatie instrumenten om de brede ontwikkeling te meten. Denk hierbij aan observatielijsten op het gebied van sociale-emotionele ontwikkeling en werkhouding. Ook de leerling zelf mag zijn of haar eigen ontwikkeling beoordelen, tijdens kindgesprekken en de zogenaamde ik rapportage, welke onderdeel is van het schoolrapport.

In groep 7 starten we al met diagnostische gesprekken met de kinderen. Na de eerste toetsen uit het leerlingvolgsysteem wordt de ontwikkellijn van de kinderen besproken. Aan het einde van groep 7 maakt de school al een ‘voorlopig schooladvies’. Dit advies is niet bindend, maar geeft ouders en leerlingen alvast een indicatie van de mogelijke plaatsing van de leerling.

In groep 8 wordt in januari het schooladvies gegeven. Dit schooladvies wordt bepaald door het team met alle aanwezige data. In de eerste week van februari maken de leerlingen van groep 8 de doorstroomtoets. Zodra de uitslag binnen is, kan het advies bijgesteld worden. Het advies wordt enkel bijgesteld in overleg met ouders wanneer het advies van de doorstroomtoets hoger is dan het advies van school.

De complete procedure wordt aan het begin van groep 8 gedeeld met ouders en is ook op te vragen op school.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op ons kindcentrum willen we een sfeer creëren waarin leerlingen zich veilig voelen en met plezier naar school gaan. Respect voor en vertrouwen in elkaar is daarbij heel belangrijk. Dit in een leerrijke omgeving, zodat de leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Respect, vertrouwen en veiligheid liggen aan de basis van leerprestaties en persoonlijkheidsontwikkeling. We vinden het belangrijk om positieve feedback te geven aan kinderen. Een duidelijke en consequente lijn in de school geeft kinderen structuur en veiligheid. Sociale vaardigheden zijn in hoge mate bepalend voor een succesvol functioneren op school en later in de maatschappij. Hier willen we dan ook nadrukkelijk op inspelen door kinderen systematisch probleemoplossend te leren werken en goed te leren samenwerken.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • veiligheid
  • vertrouwen
  • respect

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven