Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op Op Dreef is er voor schooljaar 2023-2024 de volgende groepsindeling:
Groep 1 (instroomgroep): Hele week juf Mandy
Groep 2/3: Hele week juf Aafke
Groep 4/5: Juf Natasja op maandag, dinsdag en vrijdag. Juf Mariska op woensdag en donderdag.
Groep 6/7: Meester LJ op maandag en vrijdag. Juf Nathalie op dinsdag, woensdag en donderdag.
Groep 7/8: Juf Esther op maandag, dinsdag en vrijdag. Juf Evelyn op woensdag en donderdag.
Meester LJ is ook IB-er. Hij is twee dagen lesvrij aanwezig op school. Juf Natasja is op woensdagmorgen en donderdag lesvrij als plaatsvervangend directeur.
Juf Mariska (dinsdag) en juf Evelyn (vrijdag) zijn ambulant aanwezig voor ondersteuning op verschillende vlakken. Wanneer er een leerkracht ziek is, kunnen zijn ook ingezet worden om een groep op te vangen.
Op donderdag hebben we ook de beschikking over een onderwijsassistent; juf Gerry.
De begeleiding en inzet van stagiaires
Regelmatig bieden wij de gelegenheid aan leerkrachten in opleiding om bij ons hun praktijkervaring op te doen. Voorwaarden die we hierbij stellen, is dat er sprake moet zijn van een intensieve begeleiding van de stagiaires vanuit hun opleiding en dat de aanwezigheid van de stagiaire niet bezwaarlijk mag zijn voor de specifieke groep waarin deze geplaatst wordt. Daarnaast kan het zijn dat er in de school ook LIO- stagiaires (Leerkrachten In Opleiding) rondlopen. Dit zijn stages door studenten die op de drempel van afstuderen staan. Deze stage duurt bijna een heel schooljaar voor twee dagen in de week, alsof deze als ‘bevoegd’ leerkracht werkzaam is. Elke activiteit die de stagiaire in de school onderneemt, valt onder verantwoordelijkheid van de groepsleerkracht.
De onderwijstijd bij de kleuters zijn richtlijnen. De ene groep heeft meer behoefte aan taal, de andere groep heeft meer behoefte aan rekenen. Dat is passend onderwijs. Daarnaast zijn er bij de kleuters ook veel zaken geïntegreerd. Tijdens de speel- werkles worden er ook taal en rekenactiviteiten gedaan. Bij het buitenspel is er ook een moment voor eten en drinken. De tijden geven echter wel een indicatie aan.
Dit zijn de richtlijnen voor de invulling van onze onderwijstijd. Passend onderwijs vraagt ook om aanpassen. Soms zullen de tijden iets afwijken omdat er op dat moment meer behoefte is aan tijd voor een bepaald vakgebied. Binnen de vakgebieden kan er ook nog onderscheid gemaakt worden. Zo vallen bijvoorbeeld onder het lezen o.a. technisch lezen, begrijpend lezen en studievaardigheden, boekpromotie en voorlezen. In groep 3 zitten er ook een aantal taalonderdelen in de methode van Veilig leren lezen. Ook bij Taal, Wereldoriëntatie, kunstzinnige en creatieve vorming en sociaal / emotionele vorming is dit het geval.
Alle kinderen verdienen een zo passend mogelijke plek in het onderwijs. Onderwijs dat leerlingen uitdaagt, dat uitgaat van hun mogelijkheden en rekening houdt met hun beperking. Kinderen gaan, als het kan, naar het regulier onderwijs. Zo worden ze zo goed mogelijk voorbereid op een vervolgopleiding en op een plek in de samenleving. Het speciaal onderwijs blijft bestaan voor kinderen die daar het best op hun plek zijn. Scholen hebben zorgplicht. Dat geldt dus ook voor onze school. Dat betekent dat wij ervoor verantwoordelijk zijn om alle leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben een passende plek te bieden. Het gaat daarbij om leerlingen die bij ons worden aangemeld en leerlingen die al op school zitten. Wij zoeken in overleg met de ouders een passende plek. Op onze eigen school of, als de school niet de juiste begeleiding kan bieden, op een andere reguliere of speciale school. In het schoolondersteuningsprofiel (SOP) hebben we vastgelegd welke ondersteuning wij kunnen bieden. Wij werken daarbij vanuit het bovenschools beleidskader voor leerlingbegeleiding.
Schoolondersteuningsprofiel In het schoolondersteuningsprofiel (SOP) kunt u de ondersteuning vinden die wij bieden. Dit document kunt u vinden op de website van de school: schoolondersteuningsprofiel
Doubleren
Binnen ons kindcentrum kan elk kind functioneren op zijn of haar niveau. Hier blijft een kind enkel zitten (doubleren) wanneer het kincentrum overtuigd is dat een leerling het daarna beter zal gaan doen. We geven de voorkeur aan een aangepast lesprogramma, zodat een leerling gewoon kan doorstromen naar de volgende groep. Wij proberen doubleren zoveel mogelijk te voorkomen, maar soms zijn er omstandigheden waarbij een doublure een goede oplossing kan zijn. Doubleren gebeurt alleen als het aanbieden van dezelfde leerstof voor een tweede jaar zinvol is. Voor kinderen met een niet op te heffen leerstoornis biedt een doublure meestal geen oplossing. Voor deze groep kinderen is het aanbieden van aangepaste leerstof een betere oplossing. De procedure bij doublures staat beschreven in een protocol. Ouders wordt betrokken tijdens deze procedure. De uiteindelijke beslissing ligt bij het kindcentrum.
Kleuterverlenging
Kinderen stromen op 4-jarige leeftijd in in groep 1 van het basisonderwijs. Deze instroom vindt gedurende het hele schooljaar plaats. Groepen 1 en 2 van het basisonderwijs zijn de zogenaamde kleutergroepen. Volgens de onderwijsinspectie is er sprake van kleuterverlenging als in kind geboren voor 1 januari niet overgaat van groep 2 naar groep 3. Uitgangspunt is dat een kind nog onvoldoende vaardigheden heeft ontwikkeld om te kunnen deelnemen aan het aanvankelijk lees- en schrijfprogramma en het rekenprogramma van groep 3.Binnen ons kindcentrum vindt kleuterverlenging plaats wanneer de school overtuigd is dat een leerling het daarna beter zal gaan doen. Dat de kleuterverlenging in belangrijke mate zal bijdragen aan de ontwikkeling van de benodigde vaardigheden. De procedure bij kleuterverlenging staat beschreven in een protocol.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Op Dreef heeft de ambitie om passend onderwijs verder te optimaliseren zodat steeds meer leerlingen thuisnabij onderwijs kunnen volgen. Er zijn volop ontwikkelingen om het leren en ontwikkelen anders te organiseren, zodat het beter past bij de verschillende behoeften van de leerlingen. Dit willen we doen in samenwerking met verschillende partners uit de omgeving. Om het bereikbaar te houden voor iedereen, proberen we dit zo dichtbij mogelijk organiseren, liefst in ons eigen gebouw.
Het leerproces van een kind start niet bij aanvang van de basisschool, maar is een proces wat al begint vanaf 0 jaar. Het is belangrijk om ons onderwijs aan te laten sluiten bij de onderwijsbehoeften en de beginsituatie van een kind. Het is daarom essentieel dat voorschoolse educatie (peuterspeelzaal) en vroegschoolse educatie (kleuteronderwijs) goed op elkaar afgestemd zijn. Wij zijn ons daarvan bewust en werken er samen aan om kinderen een goede start te geven op onze school, door zo goed mogelijk aan te sluiten op het niveau van het individuele kind. Dat is passend onderwijs.