IKC UnieK

Vondelstraat 11a/b 7121 VB Aalten

  • Schoolfoto van IKC UnieK
  • Schoolfoto van IKC UnieK
  • Schoolfoto van IKC UnieK
  • Schoolfoto van IKC UnieK
  • Schoolfoto van IKC UnieK

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Twee keer per jaar meten we de vooruitgang van onze kinderen met de afname van de methode onafhankelijke toetsen van het Cito leerlingvolgsysteem. We gaan na in hoeverre de leerling zich voldoende goed ontwikkelt ten opzichte van leeftijdsgenoten. 
Tevens volgen en sturen we ontwikkeling van kinderen door methodegebonden toetsen af te nemen ter evaluatie van ons onderwijsaanbod. De toetsen worden eens in de 3/4 weken afgenomen en geven de leerkracht een beeld in hoeverre de leerling de lesstof voldoende oppikt. 

De methodegebonden resultaten i.c.m. de cito LOVS toetsen geven de leerkracht een compleet beeld van het ontwikkelingsniveau  van het kind. Deze analyse helpt ons om het onderwijsaanbod zo passend mogelijk op het kind af te stemmen. 

Tevens analyseren we de gegevens van de cito LOVS toetsen op groeps- en schoolniveau om ontwikkelpunten en concrete doelstellingen te formuleren voor het onderwijsaanbod voor de komende periode. 

We werken op IKC UnieK opbrengstgericht en handelingsgericht n.a.v. de diverse metingen die ons van informatie voorzien. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De overgang naar het voortgezet onderwijs

Na de basisschoolperiode gaan alle kinderen naar het Voortgezet Onderwijs.
In februari/maart van groep 7 bespreekt de leerkracht het voorlopig schooladvies met de ouders/verzorgers en de leerling. In groep 8 krijgen leerling en ouders/verzorgers in januari een definitief schooladvies voor het VO.
Bij de totstandkoming van het voorlopig schooladvies in groep 7 en het definitief schooladvies in groep 8 worden de toetsgegevens van het CITO-leerlingvolgsysteem gebruikt. Ook worden de observatiegegevens over o.a. de werkhouding, motivatie, zelfstandigheid en interesse van de leerling meegenomen bij het maken van de keuze.

Wij hebben hoge verwachtingen van onze leerlingen en adviseren kansrijk. ‘Hoge verwachtingen’ gaan niet om ‘iedere leerling op het hoogste niveau’ of ‘hoger is beter’, maar om ‘iedere leerling op zijn of haar hoogste niveau’ en draait feitelijk om het hebben van een realistische en optimistische verwachting van het kind. Kinderen zijn niet gebaat bij een te hoog of een te laag advies; ieder kind heeft recht op optimale ontwikkelingskansen.
Daarom wegen wij het schooladvies zorgvuldig af. Het proces van schooladvisering wordt bij IKC UnieK in gezamenlijkheid opgepakt.
De leerkrachten van groep 7 en 8, de intern begeleider en de directeur zijn betrokken en samen verantwoordelijk voor de totstandkoming van de schooladviezen van alle leerlingen in groep 7 en 8.

In februari maken de leerlingen van groep 8 de Doorstroomtoets, eerder werd dit de Eindtoets genoemd. Wanneer de Doorstroomtoets een hoger schooladvies adviseert, dan wordt het reeds eerder gegeven schooladvies naar boven bijgesteld.
Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten om het advies niet te verhogen.
De school moet dit motiveren.
Het schooladvies is leidend bij de plaatsing van de leerling binnen het Voortgezet Onderwijs. Na het definitieve schooladvies ná de Doorstroomtoets, melden de ouders/verzorgers hun kind aan bij de VO school.
Bij deze aanmelding wordt, i.v.m. een zorgvuldige overdracht, ook een onderwijskundig rapport meegezonden.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Onze kernwaarden ‘Betrokkenheid & Integriteit’, ‘UnieK & Samen’ en ‘Flexibiliteit & Ontwikkeling’ zijn leidend bij de totstandkoming van de burgerschapsvisie van IKC UnieK.
  • Onze aandacht is oprecht, gemeend en persoonlijk.
  • We zijn betrouwbaar, we doen wat we zeggen en zeggen wat we doen.
  • We hebben respect voor elkaar.
  • Elk individu is de moeite waard, iedereen is uniek.
  • Veiligheid en vertrouwen zijn voorwaardelijk.
  • Kinderopvang en onderwijs vullen elkaar op een waardevolle manier aan.
  • Ouder(s)/verzorger(s), kind én school staan én gaan samen voor een kansrijke toekomst!
  • Ons IKC is volop in ontwikkeling. Kwaliteit staat hierbij voorop.
  • We bewegen mee met de veranderende tijd, we creëren en benutten kansen.
     
Bij IKC UnieK kan en mag ieder kind UnieK zijn.
Het kind, als onderdeel van onze mini-maatschappij, krijgt oprechte en persoonlijke aandacht bij ons op school. Het UnieKe kind groeit bij ons op school respectvol, verdraagzaam en betrokken op in een diverse en inclusieve(re) samenleving. De kinderen leren betrokken naar elkaar om te zien en kunnen zich verplaatsen in het UnieKe perspectief van de ander. Zij leren de ander net zo UnieK te zien als zij zelf mogen zijn. Wij leren de kinderen flexibel, weerbaar en veerkrachtig te zijn en vol (zelf)vertrouwen op een passende wijze hun mening te geven.  
De leerlingen verlaten de school met sociale en maatschappelijke competenties en kennis van de democratische rechtsstaat. Wij bereiden kinderen gedegen voor op de deelname in onze pluriforme samenleving en handelen vanuit gelijkwaardigheid.

Onze medewerkers fungeren als rolmodellen voor de (wereld)burgers van de toekomst.
De leerkracht heeft vanuit de functie van ‘rolmodel’ een voorbeeldfunctie bij het uitdragen van de waarden die horen bij ons burgerschapsonderwijs.
Medewerkers dragen uit dat je UnieK kunt én mag zijn en bewaken deze basiswaarde zorgvuldig.
Medewerkers ‘zien’ de leerling en kijken hoopvol en kansrijk naar de ontwikkeling van de groep en het individu. Medewerkers begeleiden de kinderen bij het omgaan met verschillende perspectieven en geven het goede voorbeeld hoe hier op een respectvolle wijze mee om te gaan.
Medewerkers laten zien hoe je flexibel omgaat met veranderingen en hoe je veerkracht en weerbaarheid toont in complexe situaties. Wij leren onze leerlingen dat zij invloed kunnen uitoefenen op processen en bieden hen hierbij handvatten.
Voor onze ouders/verzorgers zijn wij voorspelbaar en betrouwbaar. Er vindt laagdrempelig contact plaats op basis van educatief partnerschap. Wij nemen de ouders/verzorgers zorgvuldig mee in de ontwikkeling richting  het steeds inclusiever wordende onderwijs en de competenties die kinderen dienen te ontwikkelen om uit te groeien tot zelfstandige en zelfbewuste volwassenen binnen onze steeds inclusiever wordende samenleving.
Wij werken toe naar een steeds inclusiever onderwijssysteem waarin een continuüm van begeleiding en ondersteuning aanwezig is welke er voor zorgt dat iedere leerling actief en betekenisvol mee kan doen binnen ons IKC.

Van en met elkaar leren staat centraal.
Samen vormen wij de maatschappij van de toekomst!

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Betrokkenheid & Integriteit
  • UnieK & Samen
  • Flexibiliteit & Ontwikkeling

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven