Christelijke Basisschool 't Möllenveld

Haartseweg 12 A 7121 KZ Aalten

Onze prachtige school in het groen

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussenresultaten van de Leerling in Beeld toetsen in januari zijn erg belangrijk als graadmeter voor het onderwijsproces van het lopende schooljaar. Ze zijn een directe indicatie voor de onderwijskwaliteit van de school.

Meting van de onderwijskwaliteit d.m.v. Leerling in Beeld is een doorlopend voortschrijdend cyclisch proces en vindt plaats in de opeenvolgende  schooljaren. Voorbeeld: Na de afname van de toetsen in juni vindt er tijdens een teamvergadering een data-analyse plaats van de behaalde toetsresultaten. Voor elk vak wordt, indien noodzakelijk, een verbeterplan op leerjaarniveau gemaakt.

Dit verbeterplan vormt de basis voor de groepsplannen voor het 1e halfjaar van het komende schooljaar. Na de tussentoetsen van januari vindt hetzelfde proces plaats met als doel de resultaten van de maand  juni daaropvolgend op het vereiste niveau te brengen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Eind groep 7 wordt tijdens het kindgesprek een eerste advies voor het voortgezet onderwijs besproken. Dit advies wordt gegeven op basis van werkhouding, beeld van het kind, resultaten van methodetoetsen en leerlingvolgsysteemtoetsen. Middelbare scholen organiseren open avonden en kennismakingslessen. Ook krijgen de kinderen op school informatie over de verschillende niveaus. In januari-februari van groep 8 volgt een definitief advies van school voor de leerling. Vervolgens moeten ouders hun kind zelf aanmelden op de gekozen school. De score van de eindtoets kan een bevestiging van het advies zijn. Indien de score van de eindtoets hoger uitvalt dan het advies, kan het advies worden herzien. Als basisschool leveren wij een onderwijskundig rapport aan de middelbare school, dit wordt eerst aan de ouders voorgelegd. De leerling gaat voor de zomervakantie kennismaken op de nieuwe school en met de nieuwe klas.  
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven