Openbare Basisschool De Slinger

Wehmerstraat 21 7121 DP Aalten

Schoolfoto van Openbare Basisschool De Slinger

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Hoe is het gesteld met ons onderwijs?
Leren wij de kinderen genoeg?
Vertoont ons onderwijs misschien bepaalde hiaten?
Zijn er bijstellingen nodig?

Om deze vragen te beantwoorden hebben wij een zogenoemd leerlingvolgsysteem, kortweg LOVS genoemd. Twee keer per jaar nemen wij bij de leerlingen van groep 3 t/m 8 landelijke toetsen af, om te kijken hoe onze leerlingen presteren in vergelijking met het landelijk gemiddelde. De gegevens worden door ons geautomatiseerd verwerkt, zodat wij in staat zijn zowel individuele als groepsgegevens op te vragen. De intern begeleider (IB-er) is verantwoordelijk voor het LOVS. 

De IB-er zorgt onder andere voor het coördineren van de leerlingenzorg. Zij probeert de groepsleerkrachten terzijde te staan, is vaak aanwezig bij besprekingen met ouders en externe instanties. Een belangrijke taak is het helpen van de groepsleerkrachten bij het opstellen van de zogenoemd handelings- en groepsplannen. In zo'n plan wordt ter attentie van een individuele leerling aangegeven welke specifieke onderwijsbehoeften de leerling heeft, wat wij eraan kunnen doen en welk doel wij op een bepaald tijdstip willen bereiken. Ook worden er per groep plannen gemaakt. Na het afnemen van de methodetoetsen en de CITO LOVS-toetsen (januari en juni) wordt er door het team gekeken wat de opbrengsten zijn van het onderwijs. Deze resultaten worden met het team besproken en daar waar nodig wordt het onderwijs aangepast.

Aankomend schooljaar (2023-2024) maken wij de overstap naar een nieuw Leerlingvolgsysteem toets. Namelijk DIA-LVS. Deze zal geïmplementeerd worden. Daarnaast zullen wij vakgebied voor vakgebied de overstap maken van groepsplan naar doelenplanners. Werken met doelenplanners geeft ons meer inzicht in de doelen die in een komend thema/blok behandeld gaan worden en hoe we deze doelen moeten aanbieden aan onze leerlingen. We kijken een periode van 4/5 weken vooruit, in plaats van een half jaar bij de eerdere groepsplannen.  

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Op onze school werken wij met een zogenoemde 'verwijzingscommisie'. Niet alleen de groepsleerkracht van groep 8 bekijkt en bespreekt de opbrengsten van de LOVS-toetsen, de methodetoetsen, de werkhouding en inzet van de leerlingen, maar ook de IB'er, directeur en groepsleerkracht van een eerder schooljaar nemen de opbrengsten door.

Door hier met meerdere personen kritisch over te praten, is ons doel om kansrijk te adviseren. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op obs De Slinger werken we met het programma Kanjertraining. Dit houdt in dat gedurende de gehele dag bewust wordt omgegaan met gedrag. Het belangrijkste doel is dat een kind positief over zichzelf en een ander leert denken. Als gevolg hiervan heeft het kind minder last van sociale stress.

Ook op langere termijn is dit effect merkbaar. Kanjertraining geeft de kinderen handvatten in sociale situaties. Binnen de Kanjertraining worden kinderen geconfronteerd met de gevolgen van hun gedrag. Deze informatie krijgen ze van hun klasgenoten en indien nodig van de leerkrachten.

Vijf afspraken staan centraal:

  1. We vertrouwen elkaar
  2. We helpen elkaar
  3. We werken samen
  4. We hebben plezier
  5. We doen mee

De kinderen vanaf groep 1 t/m 8 worden d.m.v. lessen voorbereid op verschillende situaties. Zo leren kinderen omgaan met deze situaties. De kanjertraining probeert elk kind in te laten zien dat het beter en prettiger is voor jezelf en voor een ander om je goed te gedragen. Iedereen wil toch een kanjer zijn!

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Respect
  • Verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven