Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Hoe is het gesteld met ons onderwijs?
Leren wij de kinderen genoeg?
Vertoont ons onderwijs misschien bepaalde hiaten?
Zijn er bijstellingen nodig?Om deze vragen te beantwoorden hebben wij een zogenoemd leerlingvolgsysteem, kortweg LOVS genoemd. Twee keer per jaar nemen wij bij de leerlingen van groep 3 t/m 8 landelijke toetsen af, om te kijken hoe onze leerlingen presteren in vergelijking met het landelijk gemiddelde. De gegevens worden door ons geautomatiseerd verwerkt, zodat wij in staat zijn zowel individuele als groepsgegevens op te vragen. De intern begeleider (IB-er) is verantwoordelijk voor het LOVS.
De IB-er zorgt onder andere voor het coördineren van de leerlingenzorg. Zij probeert de groepsleerkrachten terzijde te staan, is vaak aanwezig bij besprekingen met ouders en externe instanties. Een belangrijke taak is het helpen van de groepsleerkrachten bij het opstellen van de zogenoemd handelings- en groepsplannen. In zo'n plan wordt ter attentie van een individuele leerling aangegeven welke specifieke onderwijsbehoeften de leerling heeft, wat wij eraan kunnen doen en welk doel wij op een bepaald tijdstip willen bereiken. Ook worden er per groep plannen gemaakt. Na het afnemen van de methodetoetsen en de CITO LOVS-toetsen (januari en juni) wordt er door het team gekeken wat de opbrengsten zijn van het onderwijs. Deze resultaten worden met het team besproken en daar waar nodig wordt het onderwijs aangepast.
Aankomend schooljaar (2023-2024) maken wij de overstap naar een nieuw Leerlingvolgsysteem toets. Namelijk DIA-LVS. Deze zal geïmplementeerd worden. Daarnaast zullen wij vakgebied voor vakgebied de overstap maken van groepsplan naar doelenplanners. Werken met doelenplanners geeft ons meer inzicht in de doelen die in een komend thema/blok behandeld gaan worden en hoe we deze doelen moeten aanbieden aan onze leerlingen. We kijken een periode van 4/5 weken vooruit, in plaats van een half jaar bij de eerdere groepsplannen.
Op onze school werken wij met een zogenoemde 'verwijzingscommisie'. Niet alleen de groepsleerkracht van groep 8 bekijkt en bespreekt de opbrengsten van de LOVS-toetsen, de methodetoetsen, de werkhouding en inzet van de leerlingen, maar ook de IB'er, directeur en groepsleerkracht van een eerder schooljaar nemen de opbrengsten door.
Door hier met meerdere personen kritisch over te praten, is ons doel om kansrijk te adviseren.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Op obs De Slinger werken we met het programma Kanjertraining. Dit houdt in dat gedurende de gehele dag bewust wordt omgegaan met gedrag. Het belangrijkste doel is dat een kind positief over zichzelf en een ander leert denken. Als gevolg hiervan heeft het kind minder last van sociale stress.
Ook op langere termijn is dit effect merkbaar. Kanjertraining geeft de kinderen handvatten in sociale situaties. Binnen de Kanjertraining worden kinderen geconfronteerd met de gevolgen van hun gedrag. Deze informatie krijgen ze van hun klasgenoten en indien nodig van de leerkrachten.
Vijf afspraken staan centraal:
- We vertrouwen elkaar
- We helpen elkaar
- We werken samen
- We hebben plezier
- We doen mee
De kinderen vanaf groep 1 t/m 8 worden d.m.v. lessen voorbereid op verschillende situaties. Zo leren kinderen omgaan met deze situaties. De kanjertraining probeert elk kind in te laten zien dat het beter en prettiger is voor jezelf en voor een ander om je goed te gedragen. Iedereen wil toch een kanjer zijn!
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.