Openbare Basisschool De Slinger

Wehmerstraat 21 7121 DP Aalten

Schoolfoto van Openbare Basisschool De Slinger

Het team

Toelichting van de school

Op obs De Slinger werken:

  • 12 leerkrachten
  • 1 IB'er
  • 1 Conciërge
  • 1 Administratieve kracht
  • 1 Directeur

Samen verzorgen en ondersteunen we het onderwijs aan de leerlingen.

Daarnaast zijn we een opleidingsschool. We vinden het belangrijk om actief een bijdrage te leveren aan een goede opleiding van toekomstige, enthousiaste leerkrachten. Dit houdt in dat er veel stagiaires betrokken worden bij ons onderwijs.

De vakdocent Humanistische en godsdienstige vorming is werkzaam vanuit het Centrum voor Vormingsonderwijs. Zij is 1 dag in de week aanwezig en geeft les aan leerlingen die godsdienstig onderwijs hebben aangevraagd. Dit is extra aanbod. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Kortdurende vervangingen (ziekte, scholingen, etc.) worden intern opgelost. 
Mochten er meerdere collega's tegelijkertijd afwezig zijn, dan doen we een beroep op de flexibiliteit van parttimers en/of (LIO)stagiaires.

Mocht dat ook niet lukken dan worden er noodmaatregelen ingezet. Deze noodmaatregelen zijn erop gericht om het invalprobleem in elk geval de eerste dag intern op te lossen door bv. de kinderen te verdelen over andere groepen. Bij Paraat scholen staat de kwaliteit van het onderwijs voorop. Het kan voorkomen dat, alle maatregelen ten spijt, de kwaliteit van het onderwijs toch in het geding komt bv. door het ontstaan van onrust in de groepen en/of door toename van de werkdruk bij de leerkrachten. In het uiterste geval kan dit ertoe leiden dat we u moeten vragen uw kind de tweede en daaropvolgende dag thuis te houden. Om te voorkomen dat kinderen meer dan twee dagen thuis zijn, kunnen het wisselende groepen zijn. We doen dit natuurlijk niet graag. U mag er dan ook van uit gaan dat wanneer wij u om uw medewerking vragen, het echt niet anders kan.

Bij langdurige vervangingen (verlof, langdurige ziekten, etc.) wordt een beroep gedaan op de vervangerspool. Paraat scholen beschikt over een eigen vervangerspool.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Onze onderbouwgroepen gaan evenveel uren naar school als de midden- en bovenbouw. Het minimale aantal wettelijke uren dat de leerlingen moeten maken is 940 uur per jaar.

In de groepen 1 en 2 wordt gewerkt vanuit de leerlijnen. Passend bij de leeftijd en ontwikkeling worden doelen bepaald. Deze leerdoelen worden aangeboden in de vorm van (spel)activiteiten behorend bij een bepaald thema. 

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Op onze school willen we de leertijd effectief benutten. Voor ieder vakgebied wordt een minimum aantal uren gemaakt. De leerkrachten kijken naar wat de groep nodig heeft aan onderwijstijd met betrekking tot de leerdoelen. Dit verschilt per leerjaar en per groep. Het kan voorkomen dat een groep meer tijd voor rekenen nodig heeft, dan tijd voor spelling. Methodes worden hierin als leidraad gebruikt.

We werken als school doelgericht en nemen de leerlingen hierin mee door zelf eigenaar te (leren) worden van dit proces. In ons zaakvakkenonderwijs (aardrijkskunde, natuur en geschiedenis) sluiten wij ons aanbod weer aan bij het thematische werken uit de onderbouw. Vanuit een thema worden lessen aangeboden, waarna de leerlingen zelf aan de slag gaan met het maken van een eindproduct. Hierin wordt ook met regelmaat de koppeling gemaakt met de digitale vaardigheden. 


Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

    Passend Onderwijs 

    Met ingang van 1 augustus 2014 is de wet Passend Onderwijs operationeel. Passend Onderwijs is bedoeld om de kwaliteit van het onderwijs te versterken en om te voorkomen dat kinderen thuiszitten in plaats van naar school te gaan. Elk kind heeft immers recht op kwalitatief goed onderwijs! Passend Onderwijs wordt vormgegeven vanuit samenwerking tussen scholen en besturen. OBS de Slinger participeert in het Samenwerkingsverband Oost Achterhoek. Vanuit het samenwerkingsverband heeft iedere school een schoolondersteuningsprofiel (SOP).
    Hierin vindt u informatie over: 

    • De mate waarin de school voldoet aan de eisen voor basisondersteuning. 
    • Welke deskundigheden de school beschikt en welke deskundigheden van buiten beschikbaar zijn. 
    • Welke partners er zijn met wie in de keten wordt samengewerkt. 
    • Welke plannen er zijn ter ontwikkeling van bovenstaande punten.

    OBS de Slinger voldoet aan het smalle ondersteuningsprofiel en is onderweg naar het brede ondersteuningsprofiel.  

    Zorgroute 

    De groepsleerkrachten verzorgen het dagelijkse onderwijs met onderwijsmethoden/thema’s als leidraad. Niet alle kinderen zijn echter in staat deze lijn te volgen. Soms gaat het om problemen die met leren te maken hebben, soms zijn er andere oorzaken waardoor kinderen zich niet goed ontwikkelen. De leerkracht probeert altijd als eerste te helpen in overleg met ouders. De intern begeleider ondersteunt hierbij de leerkrachten. Soms hebben leerlingen extra ondersteuning nodig. Om de extra ondersteuning voor kinderen die dat nodig hebben goed in te richten, gebruiken we een stappenplan van zorg, de zorgroute. De intern begeleider zorgt onder andere voor het coördineren van de zorgroute. Binnen de stappen van de zorgroute kunnen we een beroep doen op deskundigheid van externe medewerkers en kunnen onderwijsbegeleiders, orthopedagogen, ondersteuningsteam Oost Achterhoek en jeugdverpleegkundigen gevraagd worden aan te sluiten bij de gesprekken over kinderen. Ouders sluiten hierbij altijd aan. Dit noemen wij het ondersteuningsteam.  

    Binnen Paraat kunnen we gebruik maken van het ondersteuningsloket. Alle ondersteuning vanuit het ondersteuningsloket richt zich op het versterken van de basisondersteuning. Ook dit gaat in overleg met ouders. 

    Voor het inzetten van extra ondersteuning vanuit het Samenwerkingsverband Oost Achterhoek is het opstellen van een ontwikkelingsperspectief wettelijk verplicht en een bespreking in het zorgteam een voorwaarde. De school stelt in geval van extra ondersteuning vanuit het Samenwerkingsverband een OPP op en legt dit voor akkoord voor aan de ouders. 2x per jaar wordt het ontwikkelingsperspectief geëvalueerd en eventueel bijgesteld. 

    Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

    De komende jaren staat als speerpunt genoteerd: 'OBS de Slinger bouwt vanuit een maatschappelijke verantwoordelijkheid stapsgewijs aan inclusiever onderwijs'. We bespreken en bekijken met het team welke tools en vaardigheden wij kunnen aanvullen om inclusiever onderwijs vorm te geven. 

    Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

    Kwaliteitszorg en schoolplan

    Aanbod voor het jonge kind

    Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

    Terug naar boven