Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Onze onderbouwgroepen gaan evenveel uren naar school als de midden- en bovenbouw. Het minimale aantal wettelijke uren dat de leerlingen moeten maken is 940 uur per jaar.
In de groepen 1 en 2 wordt gewerkt vanuit de leerlijnen. Passend bij de leeftijd en ontwikkeling worden doelen bepaald. Deze leerdoelen worden aangeboden in de vorm van (spel)activiteiten behorend bij een bepaald thema.
Op onze school willen we de leertijd effectief benutten. Voor ieder vakgebied wordt een minimum aantal uren gemaakt. De leerkrachten kijken naar wat de groep nodig heeft aan onderwijstijd met betrekking tot de leerdoelen. Dit verschilt per leerjaar en per groep. Het kan voorkomen dat een groep meer tijd voor rekenen nodig heeft, dan tijd voor spelling. Methodes worden hierin als leidraad gebruikt.
We werken als school doelgericht en nemen de leerlingen hierin mee door zelf eigenaar te (leren) worden van dit proces. In ons zaakvakkenonderwijs (aardrijkskunde, natuur en geschiedenis) sluiten wij ons aanbod weer aan bij het thematische werken uit de onderbouw. Vanuit een thema worden lessen aangeboden, waarna de leerlingen zelf aan de slag gaan met het maken van een eindproduct. Hierin wordt ook met regelmaat de koppeling gemaakt met de digitale vaardigheden.
Passend Onderwijs
Met ingang van 1 augustus 2014 is de wet Passend Onderwijs operationeel. Passend Onderwijs is bedoeld om de kwaliteit van het onderwijs te versterken en om te voorkomen dat kinderen thuiszitten in plaats van naar school te gaan. Elk kind heeft immers recht op kwalitatief goed onderwijs! Passend Onderwijs wordt vormgegeven vanuit samenwerking tussen scholen en besturen. OBS de Slinger participeert in het Samenwerkingsverband Oost Achterhoek. Vanuit het samenwerkingsverband heeft iedere school een schoolondersteuningsprofiel (SOP).
Hierin vindt u informatie over:
- De mate waarin de school voldoet aan de eisen voor basisondersteuning.
- Welke deskundigheden de school beschikt en welke deskundigheden van buiten beschikbaar zijn.
- Welke partners er zijn met wie in de keten wordt samengewerkt.
- Welke plannen er zijn ter ontwikkeling van bovenstaande punten.
OBS de Slinger voldoet aan het smalle ondersteuningsprofiel en is onderweg naar het brede ondersteuningsprofiel.
Zorgroute
De groepsleerkrachten verzorgen het dagelijkse onderwijs met onderwijsmethoden/thema’s als leidraad. Niet alle kinderen zijn echter in staat deze lijn te volgen. Soms gaat het om problemen die met leren te maken hebben, soms zijn er andere oorzaken waardoor kinderen zich niet goed ontwikkelen. De leerkracht probeert altijd als eerste te helpen in overleg met ouders. De intern begeleider ondersteunt hierbij de leerkrachten. Soms hebben leerlingen extra ondersteuning nodig. Om de extra ondersteuning voor kinderen die dat nodig hebben goed in te richten, gebruiken we een stappenplan van zorg, de zorgroute. De intern begeleider zorgt onder andere voor het coördineren van de zorgroute. Binnen de stappen van de zorgroute kunnen we een beroep doen op deskundigheid van externe medewerkers en kunnen onderwijsbegeleiders, orthopedagogen, ondersteuningsteam Oost Achterhoek en jeugdverpleegkundigen gevraagd worden aan te sluiten bij de gesprekken over kinderen. Ouders sluiten hierbij altijd aan. Dit noemen wij het ondersteuningsteam.
Binnen Paraat kunnen we gebruik maken van het ondersteuningsloket. Alle ondersteuning vanuit het ondersteuningsloket richt zich op het versterken van de basisondersteuning. Ook dit gaat in overleg met ouders.
Voor het inzetten van extra ondersteuning vanuit het Samenwerkingsverband Oost Achterhoek is het opstellen van een ontwikkelingsperspectief wettelijk verplicht en een bespreking in het zorgteam een voorwaarde. De school stelt in geval van extra ondersteuning vanuit het Samenwerkingsverband een OPP op en legt dit voor akkoord voor aan de ouders. 2x per jaar wordt het ontwikkelingsperspectief geëvalueerd en eventueel bijgesteld.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De komende jaren staat als speerpunt genoteerd: 'OBS de Slinger bouwt vanuit een maatschappelijke verantwoordelijkheid stapsgewijs aan inclusiever onderwijs'. We bespreken en bekijken met het team welke tools en vaardigheden wij kunnen aanvullen om inclusiever onderwijs vorm te geven.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.