Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Momenteel heeft De Tweeklank op grond van leerlingenaantallen een combinatie groep in de middenbouw en twee groepen 0/1/2 in de onderbouw. De overige groepen zijn enkelvoudig. De kernwaarden van het daltononderwijs bieden ruimte voor zelfstandig werken of samenwerkend leren op de diverse fluister- en stilteplekken in de school. Vanuit het schoolconcept zal er steeds meer aangesloten worden bij de persoonlijke ontwikkeldoelen van elk kind en zullen er wellicht meer combinatie- en/of leeftijdsgroepen gaan ontstaan.
Vanaf het startmoment op De Tweeklank wordt zelfstandig leren vanuit Dalton gestimuleerd door actief en zelfregulerend bezig te mogen zijn tijdens zelfgekozen of aangeboden activiteiten. De methode Onderbouwd wordt structureel ingezet en volgt de ontwikkeling op de diverse vakgebieden.
In groep 3 bevat het leesaanbod het geïntegreerde geheel van technisch lezen, begrijpend lezen, spelling en taal. In groep 3 en 4 is verkeer opgenomen in het vakgebied wereldoriëntatie. Taaktijd is opgenomen in de weekplanning en beslaat diverse vakgebieden. Op daltonschool De Tweeklank krijgen de kinderen de gelegenheid om zelfstandig of samen te werken aan een afgesproken taak. Het proces van vrijheid en nemen van verantwoordelijkheid is een proces dat wordt opgebouwd.
De school heeft een eigen schoolondersteuningsteam (SOT). Dit SOT houdt volgens een vaste planning besprekingen. Vragen rondom leerlingen worden besproken op basis van hun ondersteuningsbehoeften. Bij het SOT overleg kunnen zowel deskundigen uit de school, het bestuur als het SWV als overige externe deskundigen aansluiten. Ouders worden altijd betrokken bij besprekingen en besluiten over hun kind. Het SOT kan aan het SWV ook advies en ondersteuning vragen in de vorm van trajectbegeleiding. Trajectbegeleiding is een aanvullende ondersteuningsmogelijkheid voor de school. Het SWV biedt deze ondersteuning om samen met het SOT en ouders te onderzoeken of binnen onze school nog kansen liggen om passend onderwijs te bieden. De school wordt op verzoek ondersteund vanuit het SWV via de inzet van een Expertise en Dienstenteam (E&D). Dit team bestaat uit schoolcoaches met diverse specialismen.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De school staat open voor brede vormen van samenwerking met diverse instanties aansluitend bij de ondersteuningsbehoeften van de leerlingen.
Er is een intensieve samenwerking tussen kinderopvang en school. IKC De Opmaat wil een kwalitatief hoogwaardige voorziening zijn waarin de functies opvang, vorming/ontwikkeling en VVE geïntegreerd zijn. De tijden, thema's, programma's en activiteiten zijn middels een jaarkalender op elkaar afgestemd. Door het rijke en gevarieerde aanbod wat aansluit bij de intrinsieke leer- en ontwikkelbehoefte van kinderen worden doorlopende ontwikkelingslijnen en leerlijnen en een zorgvuldige doorstroming gerealiseerd. Er wordt gewerkt met overdrachtsprotocollen en een warme overdracht. Er is vier keer per jaar overleg gepland tussen de voorschoolse en vroegschoolse educatie. In de onderbouw worden alle leerlingen ingepland en gevolgd met Onderbouwd.