Basisschool De Tweeklank

Albardastraat 35 7611 BE Aadorp

  • Schoolfoto van Basisschool De Tweeklank
  • Schoolfoto van Basisschool De Tweeklank
  • Schoolfoto van Basisschool De Tweeklank
  • Schoolfoto van Basisschool De Tweeklank
  • Schoolfoto van Basisschool De Tweeklank

Het team

Toelichting van de school

De Tweeklank is onderdeel van SCOT. Er wordt door SCOT actief ingezet op mobiliteit op grond van kwaliteiten tussen de diverse scholen onderling.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Kortdurend verlof van personeel wordt bij voorkeur geregeld door taakuitbreiding van eigen personeel of wisseling van personeel in werkdagen. Indien er geen ruimte is in de werktijdfactor van het reguliere personeel voor het waarnemen van een langdurig verlof dan wordt er eerst een beroep gedaan op de vervangingspool van SCOT en daarna op de vervangingspool van OBT.

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Momenteel heeft De Tweeklank op grond van leerlingenaantallen een combinatie groep in de middenbouw en twee groepen 0/1/2 in de onderbouw. De overige groepen zijn enkelvoudig. De kernwaarden van het daltononderwijs bieden ruimte voor zelfstandig werken of samenwerkend leren op de diverse fluister- en stilteplekken in de school. Vanuit het schoolconcept zal er steeds meer aangesloten worden bij de persoonlijke ontwikkeldoelen van elk kind en zullen er wellicht meer combinatie- en/of leeftijdsgroepen gaan ontstaan.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Vanaf het startmoment op De Tweeklank wordt zelfstandig leren vanuit Dalton gestimuleerd door actief en zelfregulerend bezig te mogen zijn tijdens zelfgekozen of aangeboden activiteiten. De methode Onderbouwd wordt structureel ingezet en volgt de ontwikkeling op de diverse vakgebieden.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

In groep 3 bevat het leesaanbod het geïntegreerde geheel van technisch lezen, begrijpend lezen, spelling en taal. In groep 3 en 4 is verkeer opgenomen in het vakgebied wereldoriëntatie. Taaktijd is opgenomen in de weekplanning en beslaat diverse vakgebieden. Op daltonschool De Tweeklank krijgen de kinderen de gelegenheid om zelfstandig of samen te werken aan een afgesproken taak. Het proces van vrijheid en nemen van verantwoordelijkheid is een proces dat wordt opgebouwd.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

De school heeft een eigen schoolondersteuningsteam (SOT). Dit SOT houdt volgens een vaste planning besprekingen. Vragen rondom leerlingen worden besproken op basis van hun ondersteuningsbehoeften. Bij het SOT overleg kunnen zowel deskundigen uit de school, het bestuur als het SWV als overige externe deskundigen aansluiten. Ouders worden altijd betrokken bij besprekingen en besluiten over hun kind. Het SOT kan aan het SWV ook advies en ondersteuning vragen in de vorm van trajectbegeleiding. Trajectbegeleiding is een aanvullende ondersteuningsmogelijkheid voor de school. Het SWV biedt deze ondersteuning om samen met het SOT en ouders te onderzoeken of binnen onze school nog kansen liggen om passend onderwijs te bieden. De school wordt op verzoek ondersteund vanuit het SWV via de inzet van een Expertise en Dienstenteam (E&D). Dit team bestaat uit schoolcoaches met diverse specialismen. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De school staat open voor brede vormen van samenwerking met diverse instanties aansluitend bij de ondersteuningsbehoeften van de leerlingen.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Er is een intensieve samenwerking tussen kinderopvang en school. IKC De Opmaat wil een kwalitatief hoogwaardige voorziening zijn waarin de functies opvang, vorming/ontwikkeling en VVE geïntegreerd zijn. De tijden, thema's, programma's en activiteiten zijn middels een jaarkalender op elkaar afgestemd. Door het rijke en gevarieerde aanbod wat aansluit bij de intrinsieke leer- en ontwikkelbehoefte van kinderen worden doorlopende ontwikkelingslijnen en leerlijnen en een zorgvuldige doorstroming gerealiseerd. Er wordt gewerkt met overdrachtsprotocollen en een warme overdracht. Er is vier keer per jaar overleg gepland tussen de voorschoolse en vroegschoolse educatie. In de onderbouw worden alle leerlingen ingepland en gevolgd met Onderbouwd.

Terug naar boven