KPO Basisschool de Blokwei werkt volgens de Kanjermethode. De Kanjermethode is een methode voor sociaal- emotionele ontwikkeling. De methode bestaat uit lesmateriaal voor de verschillende groepen van het basisonderwijs.
De school streeft een positieve, opbouwende sfeer na en doet dat binnen de kaders van de wet enerzijds en binnen het kader van de Kanjerafspraken anderzijds.
• We vertrouwen elkaar
• We helpen elkaar
• We werken samen
• We hebben plezier
• We doen mee
Bij de Kanjertraining horen ook petten die staan voor het gedrag dat de kinderen vertonen. Het is de bedoeling dat kinderen zich bewust worden van hun eigen gedrag en dat ze voor bepaald gedrag kunnen kiezen.
• Witte pet/ Tijger De tijger is een kanjer. Hij/zij is tevreden met zichzelf, komt voor zichzelf op en voor anderen. Maar weet ook wanneer het tijd is om weg te lopen.
• Rode pet/ Aap Positief aan de rode pet is dat hij/zij humoristisch en aardig is. Vaak zorgen deze voor vrolijkheid in de groep. Als het gedrag doorschiet dan neemt niemand hem of haar serieus ook zichzelf niet, hij/zij lacht overal om. Het is een meeloper en hij/zij versterkt hierdoor het gedrag van de vogel.
• Gele pet/ Konijn Positief aan de gele pet is dat hij/zij rustig en aardig is. Zorgen vaak graag voor de ander. Als het gedrag doorschiet dan heeft hij/zij een negatief zelfbeeld en komt niet voor zichzelf op of voor anderen. Loopt liever snel (bang) weg.
• Zwarte pet/ Vogel Positief aan de zwarte pet is dat hij/zij stoer en aardig is. Vaak zijn dit de leiders in een groep. Als het gedrag doorschiet dan vindt hij/zij zichzelf geweldig. En laat dat aan andere kinderen voelen. Alle anderen deugen niet en hij/zij bepaalt zelf wel wat hij doet. Hij/zij pest andere kinderen.
We willen met de Kanjertraining bereiken dat alle kinderen zich gaan gedragen als een witte pet. Elk met zijn eigen karakter als basis. De Kanjermethode vormt een stevige en goede basis voor de gedragsregels op school.
We streven daarbij de volgende doelen na:
- Het bevorderen van vertrouwen en veiligheid in de klas;
- Het versterken van de sociale vaardigheden bij leerlingen;
- Beheersing van verschillende oplossingsstrategieën bij pesten en andere conflicten;
- Bewustwording van de eigenheid bij leerlingen;
- Leren om verantwoordelijkheid te nemen;
- Het bevorderen van actief burgerschap en sociale integratie;
- Het bevorderen van ouderbetrokkenheid.
Kanjertraining helpt leerkrachten om anders te kijken naar het gedrag van kinderen. Gaat er dan nooit meer iets mis op Kanjerscholen, heerst er altijd rust en vrede? Nee, maar Kanjertraining kan wel helpen om problemen bespreekbaar te maken en te zoeken naar oplossingen die goed zijn voor alle partijen.
De Kanjermethode dient als een leefwijze, niet als losse lessen. We hebben in alle leerjaren de Kanjermethode wekelijks opgenomen in het lesrooster:
Het schept duidelijkheid in hoe we met elkaar om willen gaan op school;
We oefenen in vertrouwde situaties;
Leren de verschillende gedragstyperingen kennen en herkennen;
We leren nadenken over onszelf én de ander;
Iedereen leert de Kanjertaal te spreken;
Door de hele school zijn de Kanjerregels zichtbaar;
Met leerlingen wordt het verschil tussen plagen en pesten met regelmaat besproken en de daarbij behorende emoties.