Het volgen van de ontwikkeling van kinderen
De leerkrachten volgen de ontwikkeling van elk kind door observaties, methodegebonden toetsen en methode-onafhankelijke toetsen van Cito-LOVS. Daarnaast worden vorderingen van kleuters bijgehouden in het registratiesysteem KIJK!
Resultaten worden bijgehouden in een digitaal leerlingvolgsysteem, in het leerlingdossier. In dit dossier worden tevens alle verslagen van externen (bijvoorbeeld logopedist, fysiotherapeut, orthopedagoog) toegevoegd. Meer informatie vindt u op de schoolwebsite.
Ouders worden regelmatig op de hoogte gehouden van de vorderingen van het kind. Dit kan tijdens rapportgesprekken, in informele contacten of in een gesprek waarvoor wij een aparte afspraak maken.
Communicatie en rapportage
Aan het begin van het schooljaar starten wij met een omgekeerd oudergesprek, de zogenaamde startgesprekken. De ouder informeert ons dan over belangrijke zaken die uw kind betreffen: hoe kijkt u aan tegen het welbevinden van uw kind? Waarin vindt u uw kind een kei? Wat werkt wel of niet goed in de benadering van uw kind? Vragen waar u als ouder het beste een antwoord op kan geven. Het doel van dit gesprek is dat u vertelt over uw kind en de leerkracht verdiepings- en verhelderingsvragen kan stellen.
Ouder informatieavond
In de eerste periode is er tevens een ouder-informatieavond. Op deze avond ontvangt u informatie over de (nieuwe) klas en hoort u wat de belangrijkste doelstellingen zijn die de school dit jaar bereiken wil.
Rapporten
De groepen 3 t/m 8 krijgen twee keer per jaar een rapport mee, in februari en juni. We nodigen alle ouders uit voor de gesprekken n.a.v. het rapport in februari. Indien u of wij dat wenselijk vinden kunt u na het rapport in juni nogmaals op gesprek komen. Deze gespreksronde is verder facultatief.
De groepen 1 en 2 krijgen alleen in juni een rapport mee. We bespreken met de ouders wél graag de vorderingen van hun kind in februari.
In november en in april/mei zullen we enkele ouders uitnodigen voor een tussentijds gesprek omdat het kind verlengde instructie nodig heeft en/of extra zorg vraagt. Uiteraard kunt u als ouder tussentijds een gesprek aanvragen met de leerkracht. Ook zal de leerkracht niet wachten op een gespreksronde als hij of zij u graag spreken wil. Wilt u de vorderingen met onze interne begeleider Laura Bader bespreken, dan kan dat op afspraak via de eigen leerkracht.
De ouders worden middels rapportgesprekken, diverse ouderavonden en individuele gesprekken geïnformeerd over de vorderingen van hun kind. Deze gesprekken kunnen plaatsvinden op initiatief van de leerkrachten en op initiatief van de ouders.
Verdere informatie wordt verstrekt via onze afgeschermde ouderportal in Social Schools en via en de nieuwsbrief.
Social Schools
Social schools is een afgeschermde digitale omgeving waarbinnen de teamleden met ouders communiceren. U moet dan denken aan zaken zoals vragen, leerlingenvorderingen, ziekmeldingen en inschrijvingen voor oudergesprekken. Alle groepen zijn opgenomen in deze portal en leerkrachten geven hierin door middel van berichten, foto's en filmpjes tevens een inkijkje in het reilen en zeilen in de klas.
Social schools is tevens beschikbaar als app voor ios en android. Meer informatie over social schools vindt u op de website.
De nieuwsbrief/ het Heeswijknieuws
Elke week verschijnt het Heeswijknieuws op social schools. Waar social schools zich met name richt op zaken die in en om de klas van uw kind spelen, richt het Heeswijknieuws zich op de (algemene) ontwikkelingen in de hele school.