Wat is de klachtenregeling?
Klachtenregeling de Komeet (intern)
Basisschool de Komeet heeft een klachtenregeling. Heeft u een opmerking of klacht die betrekking heeft op de groep, dan bespreekt u deze in eerste instantie met de groepsleerkracht. Hij of zij zal dan proberen met u een oplossing te vinden voor het probleem en zal vervolgens de directie op de hoogte stellen van de klacht. Wanneer ouders en groepsleerkracht niet tot een oplossing van het probleem komen, dan legt u dit samen aan de directeur voor. In dit gesprek hopen we dan samen tot een oplossing te komen.
Indien de klachten niet opgelost kunnen worden binnen deze geldende afspraken, dan kunt u contact opnemen met één van de interne vertrouwenspersonen. Zij bieden een luisterend oor en geven advies over de manier waarop de klacht in behandeling kan worden genomen. Indien nodig zal de vertrouwenspersoon de u verwijzen naar, bijvoorbeeld, de directeur, het bestuur of de externe vertrouwenspersoon. De contactgegevens van de interne vertrouwenspersonen staan in hoofdstuk 3 van de schoolgids.
Klachtenregeling Stichting Condor (extern)
U kunt een klacht indienen over het handelen en beslissingen van het schoolbestuur of het personeel. In de klachtenregeling wordt onderscheid gemaakt tussen klachten over machtsmisbruik en overige klachten. Onder machtsmisbruik verstaat men seksuele intimidatie, discriminatie, agressie, geweld, pesten. De overige klachten kunnen gaan over bijvoorbeeld begeleiding van leerlingen, toepassing van strafmaatregelen, beoordeling van leerlingen, schoolorganisatie. Het schoolbestuur is aangesloten bij de onafhankelijke klachtencommissie voor het katholiek onderwijs. De contactgegevens zijn:
Stichting GCBO
Postbus 82324
2508 EH Den Haag
Telefoon: 070 3861697
E-mail: [email protected]
De klachtencommissie gaat na of een gebeurtenis aanleiding geeft tot bemiddeling of het indienen van een klacht. Zij begeleiden de inbrenger van de klacht desgewenst bij een verdere procedure. De vertrouwenspersoon zal nagaan of de inbrenger van de klacht getracht heeft de problemen met de aangeklaagde of met de directeur van de school op te lossen. Een klacht wordt schriftelijk ingediend bij een van de interne vertrouwenspersonen. Indien de klachtencommissie een klacht ontvangt (via de vertrouwenspersoon) en onderzoekt, stelt zij het schoolbestuur daarvan in kennis en maakt eventueel een rapport op. Het bestuur bepaalt de te nemen maatregelen.
Meldpunt onderwijsinspectie (extern)
De onderwijsinspectie heeft eveneens een meldpunt waar u met klachten terecht kunt met betrekking tot seksueel misbruik, seksuele intimidatie, fysiek geweld en psychisch geweld. Ook voor signalen betreffende discriminatie, onverdraagzaamheid, fundamentalisme, extremisme e.d. kunt u contact opnemen met een vertrouwensinspecteur.
Inspectiekantoor Utrecht
Postbus 2730
3500 GS Utrecht
[email protected]
www.onderwijsinspectie.nl