Overal waar gewerkt wordt zijn wel eens misverstanden of worden fouten gemaakt. Problemen bespreekt u als ouder in eerste instantie met de leerkracht van uw kind. Ons streven is dat elke leerkracht u en uw kind altijd serieus neemt en samen met u zoekt naar de beste oplossing. Mocht u het gevoel krijgen dat u niet serieus genomen wordt of dat er niet goed naar u geluisterd wordt, dan kunt u dat bespreken met de directie. Bij onvoldoende resultaat kunt u de problematiek bespreken met de interne contactpersoon van de school: mevrouw M. van Gorp ([email protected])
Zij is door het bestuur benoemd om er zorg voor te dragen dat klachten van ouders en kinderen altijd serieus genomen worden en op een passende manier worden afgehandeld. In overleg met de interne contactpersoon wordt bekeken wat er gedaan moet worden of wie er moet worden ingeschakeld om tot de best mogelijke oplossing te komen.
Daarnaast kunt u contact opnemen met de externe vertrouwenspersoon van de Onderwijsstichting Kempenkind:
- Roy Ploegmakers, [email protected] 06-48088774
- Mevrouw De Waal, [email protected]. 06-33646887
Website externe vertrouwenspersonen: www.vertrouwenswerk.nl
Als het nodig mocht zijn, wordt de klacht doorverwezen naar de onafhankelijke klachtencommissie van de besturenorganisatie waarbij de school is aangesloten. Voor de afhandeling van klachten, beroepen en geschillen in het bijzonder onderwijs kunt u terecht bij één loket de Stichting Geschillen Commissies Bijzonder Onderwijs (GCBO) Op de website www.gcbo.nl kunt u terecht voor informatie over de GCBO, de procedures, de samenstelling van de commissies, de wet- en regelgeving en de jurisprudentie. Gegevens stichting GCBOPostadres Postbus 394 3440 AJ [email protected]. Bij het meldpunt vertrouwensinspecteur kunt u terecht voor advies en klachtmeldingen over seksueel misbruik, seksuele intimidatie, fysiek geweld en psychisch geweld, maar ook voor signalen inzake discriminatie, radicalisering, extremisme en dergelijke.
Veilig Thuis
Veilig Thuis is er voor iedereen die te maken heeft met huiselijk geweld. Voor kinderen, jongeren, volwassenen en ouderen. Voor als je zelf betrokken bent, of iemand uit je omgeving dat is. Werkwijze Veilig Thuis Slachtoffers, plegers, omstanders en professionals kunnen contact opnemen met Veilig Thuis als zij een vermoeden hebben van kindermishandeling of huiselijk geweld. Veilig Thuis kijkt samen met de beller wat er aan de hand is en wat de beller zelf kan doen. Is dit niet mogelijk of is de situatie te complex of ernstig? Dan kan de beller een melding doen.
Meldcode Huiselijk Geweld en Kindermishandeling
De meldcode Huiselijk Geweld en Kindermishandeling helpt de school bij een vermoeden van geweld of mishandeling in de thuissituatie van een kind. De school doorloopt vijf stappen voordat zij een melding doet bij Veilig Thuis. In de schoolgids of op de website vindt u informatie over de meldcode. Naast de meldcode heeft de school ook een meldplicht bij seksueel misbruik door een schoolmedewerker. Meldcode Huiselijk Geweld en Kindermishandeling Sinds 1 juli 2013 werken alle medewerkers van een school met een meldcode wanneer zij vermoeden dat er bij de leerling thuis geweld plaats vindt. Dit is vastgelegd in de Wet verplichte meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling. Ook organisaties rond het onderwijs die met kinderen werken hebben een meldcode, zoals de leerplichtambtenaar, kinderopvang en zorginstanties. Doel van de meldcode De meldcode is er om leerlingen die thuis te maken hebben met geweld of mishandeling snel goede hulp te bieden. Met het Basismodel Meldcode stelt het bevoegd gezag van de school een eigen meldcode met een stappenplan vast. De medewerkers in de school moeten het stappenplan doorlopen bij vermoedens van huiselijk geweld of kindermishandeling.
Vijf verplichte stappen
In de meldcode staan de volgende vijf verplichte stappen:
Stap 1: in kaart brengen van signalen van huiselijk geweld of kindermishandeling.
Stap 2: overleggen met een collega en eventueel navragen bij Veilig Thuis.
Stap 3: gesprek met leerling en/of de ouders, afhankelijk van de leeftijd en situatie
Stap 4: wegen van het huiselijk geweld of de kindermishandeling; bij twijfel altijd in overleg met Veilig Thuis.
Stap 5: beslissen aan de hand van het afwegingskader.
Afwegingskader Vanaf 1 januari 2019 zijn ook medewerkers in het onderwijs verplicht te werken met het afwegingskader in stap 4 van de meldcode. Dit afwegingskader geeft aan wanneer een melding bij Veilig Thuis altijd noodzakelijk is. Dat geldt voor situaties waarin de veiligheid van de gezinsleden ernstig bedreigd is. De leraar of andere medewerker van school moet bij (vermoedens van) acuut of structureel onveilige situaties van kindermishandeling of huiselijk geweld een melding doen. Ook als de school zelf hulp verleent. Deze animatie geeft meer duidelijkheid over het afwegingskader in de meldcode (stap 4 en 5). Meldplicht seksueel misbruik Bij seksueel misbruik door een medewerker of vrijwilliger van de school geldt een meldplicht. Dan moet er altijd een melding plaats vinden. De medewerker meldt zijn vermoedens bij het bevoegd gezag van de school. En die neemt contact op met de vertrouwensinspecteur van de Onderwijsinspectie. Lees hierover meer op de website van School & Veiligheid.
Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG)
-Samen Doen In het schooljaar 2021-2022 is het project “Samen Doen” gestart, een pilot waarbij op gezette tijden een contactpersoon van het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) op school aanwezig is. Doel van het project was om als CJG nog beter zichtbaar te zijn en meer preventief te gaan werken (waardoor “intensieve trajecten” mogelijk voorkomen kunnen worden). De pilot is als heel positief ervaren. Zowel leerkrachten als leerlingen als ouders hebben veelvuldig gebruik gemaakt van dit initiatief. Daarom is besloten om “Samen Doen” structureel in het ondersteuningsprogramma op te nemen. Eens in de twee á drie weken is onze vaste contactpersoon van het CJG, Bregje Dillen, in dit kader op onze school aanwezig. Contactgegevens Bregje Dillen: [email protected], tel. 06-21375265
.