Openbare Basisschool Frankendael

Van Brederodestraat 2a 1759 VJ Callantsoog

Schoolfoto van Openbare Basisschool Frankendael

In het kort

Toelichting van de school

 

Basisschool Frankendael is een openbare basisschool in Callantsoog per juni 2024 101 leerlingen. Openbare basisschool Frankendael maakt deel uit van Stichting Surplus, een bestuur van 24 scholen voor openbaar en algemeen toegankelijk onderwijs en samenwerkingsschool Slootdorp in de kop van Noord-Holland.  Callantsoog is een dorp langs de kust van Noord-Holland. Het dorp is bekend als badplaats en valt onder de gemeente Schagen. 

Op deze school willen wij het verschil maken in het leven van onze leerlingen. Ons uitgangspunt is dat iedereen talenten bezit. Elke leerling is anders en op zijn manier intelligent, uniek en getalenteerd. Zo ook onze medewerkers en ouders. 

 

Op obs Frankendael werken wij met combinatiegroepen. Een combinatieklas is samengesteld uit leerlingen van meerdere groepen. Wij werken met 4 combinatiegroepen, de groepen 1-2, 3-4, 5-6 en 7-8. Wij hebben een schoolgewicht van 29,6. De meeste scholen hebben een schoolweging rond het gemiddelde, dat iets onder 30 ligt. Dat wil dus zeggen dat wij  ook rond de gemiddelde schoolweging liggen. Onze populatie kent weinig cultuurverschillen. Het is wel aanwezig maar het zijn maar 6 gezinnen van de 66. De school heeft de focus op de basisvaardigheden voor taal, rekenen en burgerschap. Er komen veel kinderen binnen met een VVE indicatie waarbij er taalachterstanden zijn. Er zijn ook veel gezinnen die van en naar Callantsoog verhuizen. De resultaten van onze leerlingen geven aan dat zij tevreden zijn over de school. Rondom de school zijn diverse winkels en restaurants waarvan de eigenaren ouders zijn van onze school. We betrekken hen bij diverse activiteiten. Ook denken zij mee met de school en willen wij de dorpsraad betrekken bij onze leerlingenraad. Wij zien dit als winst binnen ons Burgerschapsonderwijs. 

Hoe werkt deze school aan de sociale ontwikkeling?

  • Op de Frankendael heerst een veilig klimaat en hebben wij duidelijke regels en afspraken. Veiligheid is een voorwaarde voor de ontwikkeling van kinderen.
  • De Frankendael staat voor erkenning en waardering voor jezelf en de ander waarbij de ontwikkelingskansen en talenten voor alle kinderen centraal staan.

Samen met het team, de kinderen en de ouders worden de resultaten besproken en worden hier acties opgezet die wij samen met de leerlingenraad oppakken.

Wij werken sinds mei 2023 met Kanjertraining. Kanjertraining staat voor vertrouwen, veiligheid, rust en wederzijds respect.Kanjertraining gaat over het bevorderen van onderling vertrouwen in groepen. Vertrouwen is de basis voor het creëren van rust in de klas, het stimuleren van sociale veiligheid en een prettig schoolklimaat. De training wordt zowel gegeven in psychologenpraktijken als in klassen op basis- en middelbare scholen. De Kanjertraining bestaat uit een serie lessen met bijbehorende oefeningen om de sfeer in de klas goed te houden (preventief) of te verbeteren (curatief). De eerste weken van het schooljaar zijn de gouden weken, waarbij de groepsdynamiek en een fijne werksfeer vorm wordt gegeven. Tevens is er extra aandacht voor groepsdynamiek en regels na een vakantieperiode. 

Actief burgerschap en sociale integratie vullen wij onder andere in door de methode ‘Kanjertraining'. Uit de analyseresultaten blijkt dat 'Kanjertraining' aandacht besteedt aan de drie kernconcepten (democratie, participatie en identiteit) van actief burgerschap en sociale integratie. Het kernconcept 'democratie' krijgt echter de minste aandacht. Deze wordt onder de aandacht gebracht door het inzetten van onze vergaderkastjes in de groepen 1 tot en met 8.

De keuze van deze methode is tot stand gekomen door het team. Het ontwikkelteam Sociaal emotioneel is op onderzoek uitgegaan en hebben uit het onderzoek 3 keuzes in het team besproken. De input van de kinderen en ouders kwam voornamelijk uit het TVO en de leerlingenraad, waarbij het centraal spreken van dezelfde taal een rode draad was. Gebaseerd op deze vraag, vragen vanuit het team en onze visie hebben wij gekozen voor Kanjertraining. 

Jaarlijks werkt de directeur samen met de leerlingenraad. Elk jaar wordt er een nieuwe leerlingenraad op een democratische manier gekozen. Kinderen van groep 5 tot en met 8 komen in de leerlingenraad. Ze denken mee over (nieuwe) actuele onderwerpen, focus op schooljaarplan en andere vernieuwingen in de school. 


Burgerschap
Op onze school zorgen wij ervoor dat onze kinderen klaar zijn voor de toekomst.  Wij vinden het belangrijk dat onze kinderen als goede en kritische burgers OBS Frankendael verlaten. Hiervoor valt kennis, vaardigheden, attitude, de mogelijkheden en de ruimte krijgen om zichzelf te ontwikkelen tot competente burgers. Wij stellen ons als doel om het actief burgerschap en de sociale integratie van leerlingen te bevorderen. Actief burgerschap verwijst naar de bereidheid en het vermogen deel uit te maken van een gemeenschap van diversiteit en daar een actieve bijdrage aan te leveren. Voor ons zijn Kanjertraining, het inzetten van het vergaderkastje, 4x Wijzer methode (WO) en de leerlingenraad belangrijk om de doelen rondom burgerschap te behalen. Op de Frankendael heerst een veilig klimaat en hebben wij duidelijke regels en afspraken. Veiligheid is een voorwaarde voor de ontwikkeling van kinderen. De Frankendael staat voor erkenning en waardering voor jezelf en de ander waarbij de ontwikkelingskansen en talenten voor alle kinderen centraal staan. Samen met het team, de kinderen en de ouders worden de resultaten besproken en worden hier acties opgezet die wij samen met de leerlingenraad oppakken. Wij werken sinds mei 2023 met Kanjertraining. Kanjertraining staat voor vertrouwen, veiligheid, rust en wederzijds respect. Kanjertraining gaat over het bevorderen van onderling vertrouwen in groepen. Vertrouwen is de basis voor het creëren van rust in de klas, het stimuleren van sociale veiligheid en een prettig schoolklimaat. Op OBS Frankendael werken wij met een relatief jong team dat elkaar helpt, samenwerkt en samen kijkt naar wat goed onderwijs is voor onze kinderen.  Teamleden hebben de lead in de ontwikkelteams en zo werken wij samen cyclisch aan de schooljaarplannen vanuit een professionele cultuur. Dit valt en staat met kwaliteit van ons onderwijs. Hierbij staat pedagogisch tact en de relatie kind, ouder & school centraal.

 

Jaarlijks werkt de directeur samen met de leerlingenraad. Elk jaar wordt er een nieuwe leerlingenraad op een democratische manier gekozen. Kinderen van groep 5 tot en met 8 komen in de leerlingenraad. Ook werkt de directeur nauw samen met de Klankbordgroep (KB). Een groep betrokken ouders die graag met ons mee willen denken. De KB en de leerlingenraad denken mee over (nieuwe) actuele onderwerpen, focus op schooljaarplan en andere vernieuwingen in de school. 

 

 

Missie en visie

Kenmerken van de school

  • Waardering- Erkenning
  • Ontdekken- Nieuwsgierig
  • Vaardigheid-Talentontwikkeling
  • Veiligheid- Vertrouwen
  • Speels-Plezier-Samen verbonden

Hoeveel leerlingen zitten op deze school?

Toelichting van de school

We werken met 4 combinatiegroepen. 

  • 1-2
  • 3-4
  • 5-6
  • 7-8
Weergave aantal leerlingen

Leerlingen
86
Landelijk gemiddelde
214

Bron

Verdeling naar leerjaar en leeftijd

Verdeling naar leerjaar en leeftijd toont hoe de leerlingen op deze school zijn verdeeld naar leerjaar en naar leeftijd. Ook wordt de verdeling van de leerlingen vergeleken met de verdeling van de leerlingen op een vergelijkbare school.

Weergave Aantal leerlingen, verdeling naar leerjaar en leeftijd

Bron

Schooltijden en opvang

Toelichting van de school

Voor vragen, advies en opmerkingen kunt u ten alle tijden even langs de directie, intern begeleider of administratie lopen. Voor specifieke vragen over uw kind, raden wij u aan om contact op te nemen met de leerkracht. Hij of zij kan op afspraak met u een gesprek aangaan.

Veelgestelde vragen

Weergave Schooltijden en opvang

Handige informatie

Waar wonen de leerlingen van deze school?

Bron

Sociale veiligheid op deze school

Toelichting van de school

Het anti pestprotocol en de meldcode Kindermishandeling en huiselijk geweld staan beschreven in het Sociale veiligheidsplan. 

Terug naar boven