Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>alle basisscholen</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635156" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Verdeling naar leerjaar en leeftijd toont hoe de leerlingen op deze school zijn verdeeld naar leerjaar en naar leeftijd. Ook wordt de verdeling van de leerlingen vergeleken met de verdeling van de leerlingen op een vergelijkbare school.
Directie
De directeur van de school is verantwoordelijk voor het geven van leiding aan de professionals binnen de schoolorganisatie. Hierbij ligt het accent op het faciliteren en motiveren van krachten en talenten van onderwijsprofessionals; de mensen die met uw kinderen werken. Naast het leiding geven aan professionals is de directie onder meer verantwoordelijk voor het ontwikkelen van beleid en structuur, contacten met samenwerkingspartners en de financiën van de school. De directeur werkt nauw samen met de teamleiders (leerkrachten die de bouw aansturen), intern begeleiders en leerkrachten. Zij geven samen met de directie vorm aan de ontwikkeling van het onderwijskundig beleid op De Spelelier.
Managementteam (MT)
Bij ons op school zijn er twee teamleiders. De teamleiders werken nauw samen met de directie om het beleid te vertalen naar acties op de werkvloer. Zij geven ook input aan de directie over het beleid en denken actief mee over de schoolontwikkeling. Zij dragen tevens zorg voor het inwerken van nieuwe collega's en voor het stroomlijnen van afspraken binnen de bouw.
De teamleiders zijn:
- Angela van de Kamp- van Geenen
- Jesse van Well
Intern begeleiders
Naast de groepsleerkrachten is op onze school een intern begeleider verbonden. Een intern begeleider coördineert de leerlingenzorg. De groepsleerkracht volgt uw kind in zijn ontwikkeling en sociale competenties en heeft 3 x per jaar een gesprek met de intern begeleider over de leerlingen die in haar/zijn groep zitten. Worden er eerder ‘problemen’ gesignaleerd die complex van aard zijn, dan schakelt de leerkracht de intern begeleider in om te overleggen over de aanpak. De intern begeleider coacht in elke groep de leerkrachten bij het geven van goed onderwijs aan ieder kind.
De intern begeleiders zijn:
- Gerdine van Wilgenburg (1 t/m 8)
Stageschool
Jaarlijks geeft de school aan diverse stagiaires ruimte om het vak op onze school te leren. Dit betekent dat we studenten van de PABO en studenten van het Koning Willem 1 college of Summa College een stageplaats bieden.
Vervanging van afwezige leerkrachten
De krapte op de arbeidsmarkt is in Nederland in de gehele onderwijssector een groeiend probleem. Daarom hebben we op De Spelelier goed nagedacht vanuit “Anders Organiseren”. In schooljaar 2024-2025 hebben we voor een deel van de week de beschikking over flex-ondersteuners. Flex-ondersteuners zijn leerkrachtondersteuners van ons eigen team, die ingezet worden als er een medewerker een dag vervangen moet worden. De geplande ondersteuning vervalt deze dag. Als er geen vervanging is, sluit de flex-ondersteuner aan in de groepen en bieden zij extra ondersteuning.
Stroomm beschikt over een flexpool. In deze pool zijn medewerkers werkzaam die ingezet kunnen worden op zowel kortdurende als langere vervangingsvraagstukken. Ook doen we soms een beroep op collega’s (binnen het team) om tijdelijk extra te werken. Wanneer uit de verschillende routes geen oplossing voor het vervangingsvraagstuk naar voren komt, zal de directie op zoek gaan naar een passend alternatief. Hiervoor wordt in iedere situatie om maatwerk gevraagd. Dit doen we volgens een aantal uitgangspunten:
- De continuïteit van het onderwijs is belangrijk, evenals de borging van kwalitatief goed onderwijs.
- Wanneer er een stagiaire, leraarondersteuner of andere professional zonder onderwijsbevoegdheid gevraagd wordt om een vervangingsvraagstuk (mede) op te lossen, wordt altijd gezorgd voor supervisie van een leerkracht of leidinggevende.
- Het vervangingsvraagstuk is een schoolprobleem. Het kan dus zijn dat een andere groep dan waar geen leerkracht voor is, hier hinder van ondervindt.
Indien de hierboven opgesomde mogelijkheden geen aanvaardbare oplossing bieden, resteert er slechts één mogelijkheid: het naar huis sturen van leerlingen. Daarbij gelden de volgende afspraken overeenkomstig de richtlijnen van de inspectie:
• kinderen worden nooit tijdens de schooluren naar huis gestuurd zonder bericht aan de ouders
• bij opeenvolgende dagen worden verschillende groepen naar huis gestuurd om de gemiste lesdagen te spreiden
• de school moet opvang bieden aan kinderen indien zij naar huis gestuurd worden en de ouders niet in de gelegenheid zijn om voor hun kind passende opvang te vinden
• de gemiste uren moeten ingehaald worden als in 8 jaar tijd de kinderen de 7520 uur onderwijstijd niet halen.
Inzet middelen
In schooljaar 2024-2025 starten we met 11 groepen, waarvan 3 kleutergroepen, één groep 2-3, één groep 3, één groep 3-4, één groep 4, 5, 6, 7 en 8. Naast de groepsbezetting zetten we formatie in voor interne begeleiding en groepsondersteuning. Vanuit het geld van de arrangementen bekostigen wij de toekomstige groep voor snelle denkers en de groep voor kinderen die het liefst leren vanuit ervaring.
Sociaal veiligheidsplan:
Wij vinden het belangrijk zorg te dragen voor een veilig leef- en leerklimaat. Veiligheid is een basisvoorwaarde om te leren. Pas dan zijn kinderen in staat zich sociaal en emotioneel goed te ontwikkelen. Wij denken bij veiligheid in de school niet alleen aan onze leerlingen, maar zijn van mening dat alle bij de schoolorganisatie betrokkenen, zich veilig moeten voelen. Dit geldt dus ook voor het team, onderwijsondersteunend personeel en de ouders. We beschrijven in het sociale veiligheidsbeleid de werkwijze(n) en maatregelen, die wij op schoolniveau inzetten om onze gestelde doelen te bereiken. Veel afspraken zijn vastgelegd in zogenaamde protocollen en kwaliteitskaarten, die op school aanwezig zijn. Waar dit van toepassing is, wordt hiernaar verwezen. Ook op bestuursniveau liggen veel afspraken vast omtrent sociale- en fysieke veiligheid, geldend voor alle onder haar bestuur ressorterende scholen.
Jaarlijks wordt, via een digitaal onderzoek van “Vensters”, de beleving van de sociale veiligheid onderzocht in de groepen 6, 7 en 8. Indien daar aanleiding voor is worden uit dit onderzoek aandachtspunten geformuleerd.
In het belang van een aangenaam leef- en werkklimaat besteden wij op onze school aandacht aan het voorkomen van seksuele intimidatie, machtsmisbruik en pesten. De Spelelier hanteert de volgende standpunten:
• Onze school wil een veilige plek zijn voor allen die er werken en leven.
• Seksuele intimidatie, machtsmisbruik en (cyber)pesten horen niet op onze school thuis.
In alle groepen is de ontwikkeling in de persoonsvorming en de ontwikkeling van sociaal- emotionele vaardigheden onderdeel in ons programma. We werken preventief aan een positief leef- en werkklimaat waarbij je mag zijn wie je bent, je het goede sociale gedrag leert toepassen, je goede keuzes leert maken, je leert samenwerken en iedere dag meer leert over jezelf.
Zorgteam basisschool
Soms maakt u of de leerkracht zich zorgen over de ontwikkeling van uw kind. De school heeft niet altijd voldoende mogelijkheden om de situatie van uw kind te verbeteren. Na overleg met u kan de school het zorgteam inschakelen. Het zorgteam bestaat uit professionals, namelijk:
• De intern begeleider; Gerdine van Wilgenburg
• De schoolmaatschappelijk werker vanuit CJG/Wegwijs
• De jeugdverpleegkundige van de GGD
Samen met u bespreken we de situatie rondom uw kind/het gezin. We zoeken samen met u naar oplossingen of geven u advies over de mogelijke hulp/ondersteuning.
Klachtenregeling:
Op school kunnen problemen ontstaan voor ouders, leerlingen of personeelsleden. Vaak worden zulke problemen gelukkig in onderling overleg opgelost. De eerste stap is dan ook om hierover in gesprek te gaan met de desbetreffende persoon. Bijvoorbeeld met de leerkracht van de groep of met de directeur van de school. We gaan ervan uit dat we de meeste problemen in onderling overleg kunnen oplossen. Bij klachten over ongewenste omgangsvormen op school, zoals: (cyber)pesten, ongewenste intimiteiten, discriminatie, agressie en geweld, kunnen ouders, leerlingen of teamleden een beroep doen op de interne vertrouwenspersonen van De Spelelier: Gerdine van Wilgenburg of Jesse van Well.
Als het niet is gelukt, om het probleem op te lossen, kan men zich in tweede instantie wenden tot het College van Bestuur óf contact opnemen met de externe Vertrouwenspersoon van de GGD Zorg voor Brabant.
Soms is een meningsverschil van dien aard, dat iemand een klacht hierover wil indienen. Die mogelijkheid is er. Elke Stroommschool werkt met een algemene klachtenregeling, die is opgenomen in het sociale beleidsplan van de eigen school.
Daarnaast is Stroomm aangesloten bij een onafhankelijke stichting: Stichting Onderwijsgeschillen. Deze stichting organiseert de behandeling van geschillen, bezwaren, beroepen en klachten in het onderwijs.
Voor meer informatie verwijzen wij u graag door naar de betreffende website: www.onderwijsgeschillen.nl.
Aanvullend op de algemene klachtenregeling bestaat er binnen Stroomm de regeling ‘Melden vermoeden van een misstand binnen Stroomm’ (vastgesteld op 20 april 2020). Hieronder wordt verstaan een op redelijke gronden gebaseerd vermoeden van:
• een schending van wettelijke voorschriften of beleidsregels;
• een gevaar voor de gezondheid, de veiligheid of het milieu of;
• een onbehoorlijke wijze van handelen of nalaten bij Stroomm, die het goed functioneren van Stroomm en/of het verzorgde onderwijs in het geding brengt.
Een melding van een dergelijk vermoeden wordt eerst gedaan bij het College van Bestuur of zo nodig bij de Raad van Toezicht, al dan niet via tussenkomst van de externe Vertrouwenspersoon Integriteit. Dit om hen de gelegenheid te geven om een mogelijke misstand intern aan te pakken en op te lossen. Wanneer dit niet leidt tot aanpak van de vermoede misstand, kan er een melding gedaan worden bij een externe instantie. Voor informatie of advies hierover, verwijzen wij u graag door naar de website van het Huis voor Klokkenluiders .
Meldplicht
Scholen zijn verlicht om de Meldcode Huiselijk geweld en kindermishandeling te hanteren. De aandachtfunctionaris van de school, zorgt voor de implementatie van de meldcode en coördineert het signaleringsproces, de verwijzing en de zorg rondom de leerling en het gezin. Bij klachten van ouders en leerlingen over de schoolsituatie, waarbij mogelijk sprake is van ontucht, aanranding of een ander zedendelict, is de school verplicht tot het doen van aangifte bij de officier van justitie, omdat mogelijk de veiligheid van meerdere kinderen in het geding is.
Wet privacy
Met ingang van 25 mei 2018 is de nieuwe verordening AVG van kracht gegaan. OBS De Piramide houdt zich aan de wettelijke AVG kaders. Wij gaan zorgvuldig om met persoonsgegevens en deze worden niet zomaar aan anderen verstrekt. Hiervoor moet eerst toestemming worden verleend. Over onze leerlingen zijn gegevens op school aanwezig. Gegevens worden niet zonder toestemming verstrekt aan bedrijven, verenigingen of andere instellingen die geen directe connecties hebben met het onderwijs. Met organisaties die leerlinggegevens (gaan) verwerken zijn, of worden, verwerkersovereenkomsten gesloten. De dossiers van de kinderen worden nooit zonder directe schriftelijke toestemming van ouders aan anderen beschikbaar gesteld. Vijf jaar na het verlaten van de school, worden de leerlingdossiers vernietigd. Wij verspreiden geen leerling- en adressenlijsten aan het begin van het schooljaar i.v.m. de wet op privacy. Op school worden regelmatig foto’s of filmpjes gemaakt van activiteiten. Alle ouders dienen schriftelijk toestemming te verlenen om dit beeldmateriaal te mogen gebruiken. Gescheiden ouders dienen beiden toestemming te verlenen. Voor de meest actuele stand van zaken rondom AVG kunt u kijken op www.stroomm.nl/avg.
Verkeerscommissie:
Het verkeer en veiligheid rondom de school is voor iedereen even belangrijk. Om deze verkeersactiviteiten te ondersteunen is er een verkeerscommissie in school actief. Deze bestaat uit leerkrachten en ouders. De commissie heeft zich ten doel gesteld om het behaalde BVL-Label (Brabants Veiligheid Label) te blijven handhaven en daarnaast activiteiten te organiseren om een groter verkeersbewustzijn te creëren onder kinderen, ouders en leerkrachten en tevens om de verkeersveiligheid rondom de school te evalueren en te verbeteren. Hiermee doet De Spelelier aan permanente verkeerseducatie. Meer informatie: www.bvlbrabant.nl.