Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op onze school zijn de kinderen ingedeeld in jaargroepen.
In de groepen 1/2 zitten kinderen van 4 t/m 6 jaar. In deze kleutergroepen zitten kinderen van verschillende leeftijden door elkaar. Zo kunnen de kinderen beter leren elkaar te helpen. Kinderen worden hier zelfstandiger door en leren van, met en door elkaar. Of een kleuter in groep 1 of 2 zit wordt door de groepsleerkrachten bepaald. Soms hebben kleuters minder dan 2 jaar nodig om naar groep 3 te kunnen, soms ook 3 schooljaren
In groep 3 zijn de leerlingen ongeveer 7 jaar oud, in groep 4 zijn ze ongeveer 8 jaar oud en in groep 5 ongeveer 9 jaar oud. In deze groepen worden de basisvaardigheden aangeleerd. In de middenbouw van de school wordt relatief veel aandacht besteed aan rekenen, taal en lezen.
De groepen 6, 7 en 8 noemen we de bovenbouw van de school. In groep 6 zijn de leerlingen ongeveer 10 jaar oud, in groep 7 ongeveer 11 jaar oud en in groep 8 ongeveer 12 jaar. In de bovenbouw ligt het accent naast rekenen, taal en lezen ook op de overige kennisgebieden.
Aan het einde van het schooljaar maakt de directie de groepsindeling voor het nieuwe schooljaar bekend. Bij de groepsindeling wordt gelet op een zo veel mogelijk evenwichtige samenstelling van de groepen. De school bepaalt in welke groep een leerling geplaatst wordt. Voor de zomervakantie wordt een ‘wisselochtend’ gehouden. Alle leerlingen krijgen dan les van de meester of juf die na de vakantie hun groepsleerkracht wordt. Ons onderwijs wordt zodanig ingericht dat de leerlingen deze binnen 8 schooljaren kunnen doorlopen.
Ons kleuteronderwijs is volledig georganiseerd in thema's. Jonge kinderen leren bij ons door te spelen. Hierboven is de onderwijstijd uitgesplitst in ontwikkelingsgebieden. In de praktijk gaan deze gebieden in elkaar over en komen de verschillende ontwikkelingsgebieden samen in de activiteiten die worden geboden. De invulling van de onderwijstijd is slechts een indicatie.
Om optimaal tegemoet te komen aan de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van een groep worden er keuzes gemaakt voor de invulling van de onderwijstijd. Dit kan dus per groep of leerjaar verschillen. Bovenstaande tijdsbesteding is slechts een indicatie.
Wij bieden onderwijs aan reguliere basisschool leerlingen.
Op de Zeppelin zetten we bewust en consequent in op het verbeteren van de basiszorg binnen de groep. We geloven in de kracht van een goed pedagogisch klimaat, rust, structuur, veiligheid en de kracht van doelgerichte instructie op verschillende niveaus. De focus ligt op leerkrachtgedrag; 'de leerkracht doet er toe'. Vanuit die gedachte kiezen wij er op school voor om alle leerlingen op te vangen binnen de eigen groep door de eigen groepsleerkracht.
Extra zorg bieden we zoveel mogelijk in de eigen groep.De Gondel voorziet voor een groot deel in de expertise die we nodig hebben.
Speciale faciliteiten van onze Gondel zijn:- SEN ondersteuning (sociaal-emotionele ontwikkeling)
- Remedial teacher (rekenen, spelling en lezen)
- Onderwijsassistenten
- Specialist meer- en hoogbegaafdheid
- Specialist Passend OnderwijsDaarnaast zijn er binnen het team de volgende specialisten:
- Taalspecialist
- Leesspecialist
- Rekenspecialist
- Gedragsspecialist "het jonge kind"De specialisten hebben een kartrekkersrol in onze stuurgroepen.
Alle leerkrachten zijn Taakspel-gecertificeerd, wij werken volgens PBS (Positive Behavior Support).
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Onze ambitie is nog meer inclusief onderwijs. Wij hebben bewust voor een klassikaal basisconcept gekozen, omdat wij veiligheid en voorspelbaarheid van groot belang vinden. Wij vinden het vakmanschap van de leerkracht en het eigenaarschap van de leerling cruciaal bij het bieden van passend onderwijs. Onze ambitie van de komende jaren is dat alle leerkrachten zijn toegerust op het onderwijs bieden aan meer/hoogbegaafde kinderen en/of met een ontwikkelbehoefte op het gebied van executieve functies.
Kinddomein de Zeppelin biedt opvang en onderwijs.