Ouders worden via de nieuwsbrief Ruimtepost geïnformeerd over de agenda, over actuele zaken en over interessant onderwijs- en Ruimteschipnieuws. Informatie vanuit de groepsleerkrachten en contact met de groepsleerkrachten kan via een berichtje met Parro.
Op de website staat belangrijke informatie. Ook foto's van activiteiten en verslagen worden op de website geplaatst. Voor het plaatsen van foto's heeft de school een Beleid foto- en filmmateriaal opgesteld.
Ouderbetrokkenheid
Er is sprake van ouderbetrokkenheid als uit het gedrag van ouders blijkt dat zij zich (mede)verantwoordelijk voelen voor de schoolontwikkeling van hun kinderen.Ouderbetrokkenheid gebeurt vooral thuis en levert een grote bijdrage aan de ontwikkeling en het leersucces van kinderen (de Boer, Cijvat, & Voskens, 2008). Ouders en leerkrachten hebben hierin een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de ontwikkeling van het kind en vullen elkaar aan. Dit maakt ouderbetrokkenheid van groot belang voor alle leerlingen. In het belang van leerlingen kun je daarom zeggen: ouderparticipatie is vrijwillig en ouderbetrokkenheid verplicht.
Leerkracht-ouder-leerlinggesprekken / rapportage
Gelukkig Laten Groeien! Ons doel is de kinderen vakkundig en zoveel mogelijk op maat te begeleiden. De ontwikkeling van uw kind wordt nauwgezet gevolgd door dagelijkse waarneming en observaties. Daarnaast maken alle leerlingen vanaf groep 3 twee keer per jaar een Cito-LOVS-toets op de vakgebieden rekenen/wiskunde, spelling, begrijpend lezen, AVI en DMT. In februari en in juli krijgen de kinderen een rapport mee.
Gesprekkencyclus
Bekend maakt bemind, de Gouden driehoek school-leerling-ouders, vergroot de betrokkenheid, de verbinding en het samenspel; Samen Sterk!
- September: aan het begin van het schooljaar is er een startgesprek met alle ouders van groep 1 t/m 8.
- De ouders van nieuwe leerlingen in groep 1 bespreken binnen zes schoolweken het entreeformulier met de groepsleerkracht tijdens een intakegesprek.
- Medio maart; gespreksweek voortgang gekoppeld aan (rap)portfolio.
- Medio november / juni of tussentijds; ‘maatwerkgesprek’ als er zorgen of vragen zijn.
Het uitgangspunt van de school is dat het team met alle ouders minstens twee keer per jaar in gesprek wil gaan. De contactmomenten met ouders kunnen verschillen, afhankelijk van de ontwikkeling van het kind. De leerkracht maakt met ouders vervolgafspraken waarmee het verplichte karakter van de gespreksweek is ingewisseld voor maatwerk.
Communicatie
Een paar keer per jaar heeft uw kind de gelegenheid om aan u een presentatie, de klas, werkjes, enz. te laten zien tijdens de inloopweek en bijvoorbeeld de thema afsluiting. Deze data vindt u in onze jaarplanning en Nieuwsbrief.
In het kader van ouderparticipatie organiseert de Medezeggenschapsraad (MZR) regelmatig een ‘informatieve’/ ouderpanelavond voor ouders. Alle ouders van de school worden uitgenodigd om mee te denken over de schoolontwikkeling. De opbrengst van de avond wordt door de MZR ter advisering met de directie besproken.
In februari/maart is er een inschrijfweek met o.a. een informatieochtend-/middag voor de nieuwe gezinnen.
Informatievoorziening
- De schoolgids
- Website https://skowfscholen.nl/site/bonifatiusschool/: informatiebron/vindplaats protocollen en beleid, het jaarverslag, schoolontwikkelplan
- Nieuwsbrief: eens in de twee weken via de mail ouders informeren over o.a. schoolzaken
- Parro: ouders worden geïnformeerd over klassenzaken, krijgen een kijkje in de klas
- De Vensters vragenlijst geeft inzicht in de ervaringen van de ouders en leidt tot actiepunten (digitale enquête)