Op scholen werken mensen. Waar mensen werken, gaat wel eens wat mis. Dat willen we graag oplossen en we willen daarvan leren. Er zijn afspraken gemaakt over de manier waarop we op school omgaan met een klacht. Deze afspraken zijn vastgelegd in de ‘Klachtenregeling INOS’ die op school aanwezig is.
In het kort zijn er de volgende mogelijkheden:
1) Eerst een gesprek met de leerkracht of de interne vertrouwenspersoon
Een goed gesprek kan veel problemen oplossen. Vertel wat je zelf hebt gedaan om het probleem op te lossen. Vertel ook wat je van de leerkracht (of medewerker) verwacht. In de meeste gevallen lukt het om er samen uit te komen. De interne vertrouwenspersoon kan bij het gesprek aanwezig zijn, maar ouders kunnen ook nadien met hem/haar in gesprek gaan. Elke school van INOS heeft een schoolvertrouwenspersoon. Hij/zij is meestal een leerkracht die de regels goed kent. De schoolvertrouwenspersoon kan meedenken in het oplossen van een klacht. Hij/zij kan je helpen in het zoeken van een manier om je klacht te bespreken. Op De Eerste Rith zijn Janneke Houben en Heidi van den Eijnden de schoolvertrouwenspersoon.
2) Sociale veiligheidscoördinator
Op iedere school is een wettelijk verplichte coördinator sociale veiligheid aangesteld. Deze persoon kun je ook aanspreken als de leerkracht er niet is of als het gesprek met de leerkracht niet het gewenste effect had. Renske Pelgrom is om coördinator sociale veiligheid.
3) De directeur van de school
Als het niet lukt om een goede oplossing te vinden, kun je praten met de directeur van de school. Hij (of zij) is verantwoordelijk voor de school. De directeur kan een beslissing nemen in een conflict. Marieke Struik is de directeur.
4) Het College van Bestuur
Als het op school niet lukt om een goede oplossing te vinden (ook niet met de directeur), kun je een brief sturen aan het College van Bestuur van INOS (Postbus 3513, 4800 DM Breda) of per mail naar inos_cvb@inos.nl. In die brief vertel je wat je klacht is en wat je al hebt gedaan om de klacht op te lossen. Het College van Bestuur kan een gesprek met je aangaan. Ook kan het College van Bestuur de interne klachtencommissie van INOS vragen een advies te geven over de klacht. Het College van Bestuur neemt een beslissing.
5) De landelijke klachtencommissie
INOS is voor de behandeling van klachten tevens aangesloten bij de landelijke klachtencommissie katholiek onderwijs. Deze staat bekend onder de naam Geschillencommissie Bijzonder Onderwijs en is bereikbaar via Postbus 394, 3400AJ Woerden, 070-3861697, zie ook: www.gcbo.nl.
6) De geschillencommissie Passend Onderwijs
Klachten over de toelating tot de school van een kind met extra ondersteuningsbehoefte of verwijdering van een leerling of het ontwikkelperspectief van een leerling, worden door de landelijke geschillencommissie Passend Onderwijs behandeld. Meer informatie over deze geschillencommissie kunt u vinden op: www.onderwijsgeschillen.nl, tabblad Passend Onderwijs.
Er zijn nog een paar extra mogelijkheden om uw klacht te bespreken.
- De MR: De medezeggenschapsraad bespreekt geen klachten over personen. Klachten over het beleid van de school kunnen wel worden besproken.
- De externe vertrouwenspersoon: INOS heeft ook externe vertrouwenspersonen die niet op een school werken. Dit zijn:
Ilse Oerlemans Telefoonnummer: 06-81575900 E-mailadres: ilseoerlemans@vertrouwenswerk.nl
Annelies de Waal Telefoonnummer: 06-33646887 E-mailadres: anneliesdewaal@vertrouwenswerk.nl
- De inspectie van het onderwijs:
Je kunt je klacht ook melden bij de inspectie van het onderwijs (Voor ouders: 0800-8051. Het postadres is Postbus 88, 5000 AB te Tilburg, of www.onderwijsinspectie.nl). De inspectie geeft een signaal af aan de school, maar lost de klacht niet op. Daarvoor moet je in gesprek gaan met de school zelf.
- Als kinderen ergens mee zitten:
Kinderen kunnen met vragen en problemen zitten die ze niet thuis, of met de eigen leerkracht kunnen (of willen) bespreken. In die gevallen kunnen zij terecht bij de schoolvertrouwenspersoon. Hij/zij wijst eventueel de weg naar externe personen of instanties voor verdere hulp.
- Zijn er bijzondere afspraken bij (seksuele) intimidatie, (seksueel) misbruik en geweld?
Als een klacht te maken heeft met (seksuele) intimidatie, misbruik, of geweld, kun je daarvoor de gewone klachtenprocedure doorlopen. Wanneer medewerkers van INOS op de hoogte zijn van een vermoeden van seksueel misbruik door een medewerker van de school met een minderjarige leerling, zijn zij verplicht dit te melden bij het College van Bestuur. Als je een klacht over intimidatie, misbruik of geweld wil bespreken, maar (nog) geen aangifte wilt doen, kun je contact opnemen met: Ilse Oerlemans, de externe vertrouwenspersoon. Telefoonnummer: 06-81575900 E-mailadres: ilseoerlemans@vertrouwenswerk.nl
Meer informatie op www.vertrouwenswerk.nl
- Wat kan ik doen bij het vermoeden van een (bestuurlijke) misstand?
INOS heeft een regeling voor de melding van vermoedens van een misstand, ook wel klokkenluidersregeling genoemd. Deze regeling beschrijft de mogelijkheden voor het melden van vermoedens van onbehoorlijk handelen door leden van het College van Bestuur, de Raad van Toezicht of directeuren.