Samen met de kinderopvang vormt obs De Border een Integraal Kindcentrum. Gezamenlijk is de volgende visie geformuleerd:
Op ons IKC staat de optimale ontwikkeling van kinderen centraal; we stimuleren en begeleiden onze kinderen in hun groeiproces tot verantwoordelijke mensen die op hun eigen wijze een actieve en respectvolle rol kunnen innemen in een geïntegreerde samenleving.
Deze ontwikkeling willen wij vormgeven vanuit verbinding;
- Verbinding van leerprocessen; groei naar een zelfstandig en verantwoordelijk individu in de toekomstige maatschappij.
- Verbinding tussen kinderen onderling; van herkenning naar erkenning, van acceptatie naar samen, waarbij ieder individu telt.
- Verbinding tussen opvang en school; wij zorgen voor naadloze overgangen vanuit doorgaande lijnen.
- Verbinding tussen organisaties en ouders; we gaan voor één laagdrempelig loket. Voor de juiste zorg en het ontzorgen is er een brede samenwerking met externe partijen.
De meest natuurlijke manier om tot ontwikkeling te komen is wanneer je ruimte krijgt om iets te ontdekken waar je nieuwsgierig naar bent. Kinderen zijn van nature intrinsiek gemotiveerd om te leren en dat begint al als baby. Hierbij kiest eenieder (onbewust) voor wat hem goed ligt. In kinderen zit een enorme kracht en elk kind groeit in zijn ontwikkeling en leert steeds meer. Door te ontdekken leer je je eigen talenten kennen. Wij bieden kinderen, binnen een veilige en vertrouwde omgeving, de ruimte om te onderzoeken en te ontdekken.
Tegelijkertijd sturen we ook; we zorgen ervoor dat kinderen zich breed oriënteren. Alleen op die manier kun je ontdekken wat je leuk vindt, wat je talenten zijn en kun je vanuit een breed spectrum kiezen waar je in wilt en kunt groeien. Dit inzicht geeft plezier en zorgt voor succeservaringen. Wij dagen kinderen uit door ze te stimuleren en door te zetten om tot een optimale, brede en rijke ontwikkeling te komen, passend bij het kind.
We bereiden de kinderen voor op de wereld van morgen. De vormen waarin we leren worden gevarieerd, zodat zoveel mogelijk aan bod komt: leren samenwerken, onderzoekend en ontdekkend leren, bewegend leren, spelend leren, leren leren (aanpak) en zelfreflectie. Ook onderwerpen als kritisch denken, problemen oplossen, digitaal vaardig zijn en jezelf besturen zijn onderwerpen die bij deze visie horen.
Verbinding tussen kinderen onderling
Leren doe je niet alleen, leren doen kinderen met name van elkaar. We zien en benaderen elk kind als een uniek, eigen individu. Maar tegelijkertijd benutten we optimaal de meerwaarde van verschillende (leeftijds)groepen. Kinderen kunnen daardoor zoveel waardevolle dingen leren! We leren kinderen dat te doen met respect voor zichzelf én respect voor de ander. We doen dat vooral door zelf het goede voorbeeld te geven. Zo werken we aan waarden en normen. Naarmate kinderen opgroeien en ouder worden gaat dit opkomen voor jezelf en rekening houden met de ander meer spelen. We leren hen steeds meer verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen gedrag én medeverantwoordelijk te zijn voor een groter geheel. Door respectvol met elkaar om te gaan ontstaat er een veilige omgeving: de voorwaarde om tot leren te kunnen komen!
Naadloze overgangen vanuit doorgaande lijnen
Om dat zo goed mogelijk te doen als begeleider zorgen we ervoor dat we up-to-date blijven met vakkennis. We wisselen verschillende rollen af, van een begeleidende naar een coachende of soms zelfs sturende rol. Ook maken we gebruik van elkaars expertise. Niet iedereen kan overal even goed in zijn. Dat geldt voor kinderen, maar ook volwassenen. Door op deze manier samen te werken laten we ook naar kinderen het goede voorbeeld zien dat eenieder zijn eigen talenten heeft en van waarde is.
We zijn één team
Ook zijn we een maatschappelijk betrokken IKC. Onze samenleving vraagt om participatie en weten wat je kan bijdragen. De wereld is oneindig groot en élk individu wil in die wereld gelukkig worden en gezien worden. Binnen het IKC vormen leerkrachten en pedagogisch medewerkers samen één ontwikkelteam. Samen stemmen wij af hoe we het beste kunnen samenwerken op het gebied van onderwijs, opvang, welzijn en zorg. Het delen van kennis en ervaring is een krachtig middel om aan te sluiten bij wat het kind nodig heeft op het gebied van spelen en leren en ontwikkelwinst te behalen. Kinderen zijn dan beter in staat om hun talenten verder te ontplooien en zijn toegerust op wat de wereld van hen verlangt.
We doen dit samen met ouders. Niet alleen kinderen, maar ook ouders gaan een ontwikkeling door. We zien onszelf als partner in de opvoeding, dus investeren we ook in die rol. Door onderlinge afstemming is het snel vertrouwd voor kinderen én ouders, waardoor er vanuit duidelijkheid en structuur optimaal geleerd en ontspannen kan worden. Gedurende de volledige periode dat een kind onderdeel is van het IKC zijn we er om te helpen bij dagelijkse vragen.