Welk anti-pestprogramma wordt gebruikt?
In de omgang met elkaar hechten we veel waarde aan respect, eerlijkheid, samenwerken en samenspelen. Kinderen moeten leren dat ze verantwoordelijk voor elkaar zijn en elkaar moeten accepteren en respecteren zoals ze zijn. Ter ondersteuning hiervan werken we met de methode Rots en water Dit schooljaar borgen wij ons op een nieuwe methode voor sociale vaardigheid en implementeren een leerlingvolgsysteem dat de sociaal emotionele ontwikkeling van de leerlingen in kaart brengt. We starten elk schooljaar met het gericht werken aan de groepsvorming, door middel van korte spelletjes en het bespreken van de school- en klassenregels. Iedere leerkracht stelt samen met de kinderen vijf klassenregels op om samen het jaar goed te kunnen werken. Hierdoor worden de kinderen medeverantwoordelijk voor de sfeer in de groep.
Binnen onze school gelden drie basisregels (WAS) voor alle leerlingen:
1. Wij spreken de Waarheid.
2. Wij zijn Aardig voor elkaar.
3. Als een ander praat, ben jij Stil.
Deze regels moeten worden gezien als een kapstok waaraan veel andere regels kunnen worden opgehangen. Belangrijk is dat deze regels niet alleen zijn bedoeld om te gebruiken als terugkoppeling in een negatieve situatie, maar vooral ook om de kinderen positief te benaderen. De regels komen terug in verschillende werkvormen binnen de groepen, waarbij we denken aan het vertellen en voorlezen van verhalen, kringgesprekken, drama, evaluaties van het buitenspel en het oplossen van ruzies en/of meningsverschillen. Wij hanteren drie gedragsregels voor de gangen en leerpleinen:
1. Wij lopen rustig door de gangen en op de pleinen.
2. Wij praten op zachte toon.
3. Wij houden onze handen, voeten en spullen bij ons.
Wij vinden het belangrijk om kinderen positief te benaderen, daarom begroeten wij de kinderen bij de deur van de groep door middel van een handdruk. Positieve waardering en belonen in plaats van straffen staan voorop. Ieder kind heeft hier behoefte aan. Onze ervaring is dat dit de kinderen ten goede komt en wij zien de kinderen op een prettige wijze met elkaar omgaan. Natuurlijk zijn er momenten waarop het niet goed gaat en in zo’n geval leren we de kinderen daar de consequenties van onder ogen te zien. We maken daarbij gebruik van het laten schrijven van een reflectieverslag van wat er gebeurd is en hoe het een volgende keer voorkomen kan worden. We verwachten wel van de kinderen dat ze zich houden aan de regels en afspraken die gelden binnen de school. Deze afspraken hebben wij vastgelegd in een protocol storend en grensoverschrijdend gedrag. Dit protocol ligt ter inzage bij de directie. Hierin staat ook beschreven hoe wij te werk gaan in geval van lichamelijk en/of verbaal geweld (grensoverschrijdend gedrag). Bovenschools hebben we met de vier Scholen van Oranje een gedragsprotocol opgesteld. Hierin staan tien gouden gedragsregels waaraan niet alleen kinderen zich moeten houden, maar ook leerkrachten en ouders. Leerkrachten en ouders vervullen immers een belangrijke voorbeeldfunctie. Het gedragsprotocol, dat is opgenomen in het Veiligheidsplan van de Scholen van Oranje, ligt ter inzage op school en is op de website te vinden.
Rots en water
Rots en water is een weerbaarheidstraining waar je leert voor jezelf op te komen, soms even te ‘laten’ en hoe je in verschillende situaties het beste kunt reageren. Het is niet altijd makkelijk om je eigen grenzen aan te geven en die van anderen te respecteren. De Rots en water-training leert je soms sterk te zijn als een rots en soms zacht en vriendelijk als water. Als je beide vormen goed onder de knie hebt, kun je zelf goed bepalen hoe je op een effectieve manier voor jezelf op kan komen. Deze training wordt gegeven aan alle groepen van onze school. Alle personeelsleden worden gecertificeerd om deze training te mogen geven.