We leven in een snel veranderende maatschappij. Wij kiezen dan ook voor een school, die openstaat voor wat er in de maatschappij gebeurt, die zich daardoor laat beïnvloeden, zonder haar zorg voor de intellectuele, sociale en emotionele ontwikkeling van het kind uit het oog te verliezen. Een open blik op de wereld is dan een voorwaarde. Het kind zal moeten leren wat zijn plaats is in de wereld en wat zijn plaats zal worden (opvoeden tot zelfstandigheid en onafhankelijkheid).
Missie en kernwaarden CBS De Twine
De volgende kernwaarden vinden wij van wezenlijk belang op onze school om kwalitatief goed onderwijs te bieden voor alle kinderen:
- Veiligheid (Eerlijkheid, respect, vertrouwen en welbevinden)
Wij willen dat elke leerling ervaart dat hij/ zij belangrijk is, er mag zijn, zich veilig en geborgen voelt om met plezier naar school te gaan. Wij vinden het belangrijk dat kinderen leren om voor zichzelf en voor de ander te zorgen. Hierbij vinden wij het belangrijk dat kinderen, ouders en personeelsleden zelf goed in hun vel zitten om zo ook voor anderen te kunnen zorgen. Wij vertrouwen op de eerlijkheid van kinderen. - Gelijkwaardigheid
Ieder kind is uniek en heeft talenten die hij/ zij mag ontwikkelen. Wij zorgen ervoor dat iedereen gewaardeerd en gelijkwaardig behandeld wordt. We houden rekening met de verschillende behoeftes van de leerlingen, we hebben oog voor verschillen. Wij geloven in deze talenten van de kinderen. - Open houding
We nemen een open houding aan en willen kijken wat een kind wél kan. Door een goede communicatie zorgen we ervoor dat de school laagdrempelig ervaren wordt. Goed contact met de ouders en de omgeving vinden we van groot belang, zodat zorgen over en weer gedeeld kunnen worden.
Door als volwassenen het goede voorbeeld te geven, willen we de kinderen de kans geven om hier naar te leven en te handelen. Zo kunnen ze zich optimaal ontplooien in een maatschappij waarin iedereen verschillend, maar wel gelijkwaardig is.
Visie op leren SAMEN => WERKEN - LEVEN – SPELEN/ LEREN met vaardigheden uit de 21e eeuw.
We leiden kinderen op voor de toekomst. In de 21e eeuw zijn er, naast rekenen, taal en de kernvakken ook andere vaardigheden nodig. Kinderen worden thuis, op school en in hun omgeving geconfronteerd met de wereld om hen heen. Ze doen zelf ervaringen op die hen bezighouden. In school sluiten we op deze belevingswereld aan. Wereldoriëntatie is dan ook een belangrijk onderdeel van het werken op “De Twine”. De wereld waarin de kinderen leven wordt op steeds jongere leeftijd groter, maar het komt tegelijkertijd ook steeds dichterbij.Door de verdere globalisering van de maatschappij hebben we steeds meer te maken met andere opvattingen en gewoonten. Juist daarom is het van belang om goed inzicht te kunnen krijgen in jezelf en in een andere cultuur. We willen de kinderen leren om rekening te houden met anderen. Wij willen kinderen daarbij ook leren om iets te doen voor anderen die het minder goed hebben en die extra ondersteuning nodig hebben.
Naast de globalisering van de maatschappij krijgt ook de digitalisering een steeds grotere rol in onze maatschappij. Hierdoor zal het onderwijs meer in moeten spelen op de technologische ontwikkelingen die er zijn. Wij vinden daarom dat kinderen ‘Mediawijs’ moeten zijn. Wij bereiden de kinderen hierop voor, door ze te leren om samen te leven. Daarnaast vinden wij het samen leren leven en leven om samen te leren van belang om kinderen goed voor te bereiden op de toekomst. We geven aan de volgende vaardigheden aandacht om kinderen de volgende stap in de toekomstige maatschappij te laten zetten: Vaardigheden in de 21e eeuw:
- Sociale en Culturele vaardigheden
- Communiceren
- Probleemoplossend vermogen
- Samenwerken
- Creativiteit
- Kritisch Denken
- ICT geletterdheid
Pedagogisch klimaat
De Twine is een sfeervolle school, waar structuur en rust geboden wordt. We werken aan veiligheid en geborgenheid, omdat wij vinden dat dit belangrijke voorwaarden zijn om onze opdracht als onderwijsinstelling te realiseren. Iedere leerling mag zich ontwikkelen tot een zelfstandig en uniek persoon, die verantwoordelijkheid leert te accepteren voor zijn/ haar gedrag. Zo kan iemand tot zijn/ haar recht komen in sociale relaties en emotionele gevoelens. De sociale omgang is dus belangrijk. In een dergelijke situatie leert ieder kind zijn eigen kwaliteiten te ontdekken en zichzelf te zijn. Dit is een belangrijke voorwaarde om zelfvertrouwen op te bouwen. Het betekent ook dat kinderen verschillende talenten hebben en die willen we graag tot positieve groei helpen ontwikkelen. Door onze adaptieve manier van werken willen wij tegemoet komen aan verschillen en talenten.
Didactisch klimaat
Wij zijn een lerende organisatie en hebben hoge verwachtingen van onszelf en van de leerlingen. Wij zorgen voor een uitdagende leeromgeving waarin wij handelingsgericht werken. Dit doen wij doordat wij adaptief onderwijs geven binnen het leerstofjaarklassensysteem via het directe instructiemodel. Bij het aanbieden van de leerstof is het van belang om te differentiëren, werken op verschillende niveaus en aangepast aan de mogelijkheden van het kind. Ons uitgangspunt is wat kan een kind wél. Hierbij maken wij gebruik van verschillende zelfstandige en coöperatieve werkvormen.
Zorgzame aandacht voor diversiteit
Alle kinderen komen met een “help mij met…” vraag op school. Wij zijn er voor de kinderen om hen hierin te begeleiden. Wij geven de leerling extra ondersteuning zodra de ontwikkeling stagneert of zodra de leerling meer uitdaging nodig heeft. Wij willen uitblinken in zorg voor elke leerling. Dit doen we door de kinderen te volgen in zijn of haar ontwikkeling en hierop adaptief in te spelen. Ons motto is: “basis als het kan, speciaal als het nodig is”. Erg belangrijk vinden we de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen; het ontwikkelen van sociale vaardigheden en het durven uiten van gevoelens en daarbij het elkaar in je waarde laten en op een plezierige manier met elkaar omgaan. Een goede sfeer is in onze ogen een voorwaarde voor ieder op school om goed te kunnen functioneren. Veel aandacht is er ook voor de muzikale en expressieve ontwikkeling van de kinderen.
School in samenwerking met ouders en de omgeving
Leerkrachten maken als professionals het verschil. Zij werken dagelijks met de leerlingen en helpen ze in het proces van leren. Ouders zijn de pedagogische deskundigen van hun kind(eren). Zij weten als geen ander hoe hun kind is in verschillende situaties. Samen, leerkrachten en ouders, staan we sterk om de kinderen optimaal te laten ontwikkelen en te leren samen leven. Op De Twine vertaalt zich dit naar een open communicatie met de ouders en verzorgers. Goed contact met de ouders vinden we van groot belang, zodat zorgen over en weer gedeeld kunnen worden. Juist daarmee willen we inhoud geven aan de naam van onze school; De Twine. Een draad die zijn sterkte ontleent aan de inéén gevlochten strengen.
Ook de omgeving van de school, de samenleving, speelt een belangrijke rol. Wij willen de talenten van IJlst inzetten in ons onderwijs. Wij gaan deze gebruiken om ook de talenten van kinderen te ontwikkelen.
Modern christelijk onderwijs.
We laten ons op een eigentijdse manier leiden door de verhalen uit de Bijbel. Ook voor de mens van deze tijd, klinkt in deze verhalen nog steeds een boodschap door. Dat geven we graag aan de kinderen mee.
Kwaliteit
Sfeer en leren gaan hand op De Twine, want om te kunnen leren moet je je prettig voelen. We besteden dus veel aandacht aan een vrolijke en veilige school. Daarbij durven we de boeken best eens opzij te leggen, want leren kan op heel veel manieren. Zo werken we aan de brede ontwikkeling van de aan ons toevertrouwde leerlingen. Uit onafhankelijke onderzoeken blijkt keer op keer dat de kwaliteit van ons onderwijs gezien mag worden!
Onderwijs op maat
Op De Twine geven we onderwijs op maat. Dit betekent dat er structureel aandacht is voor kinderen die wat extra’s nodig hebben. De ontwikkeling van de kinderen wordt systematisch in kaart gebracht met behulp van een modern leerlingvolgsysteem. Zo kunnen we goed zicht houden op de ontwikkeling en behoeften van onze leerlingen.
ONZE SCHOOL in beeld
Waar staat Palludara voor?
Onze school maakt, net als 14 andere scholen in de regio Sneek en Bolsward, deel uit van Stichting Palludara. Daarom vinden wij het van belang met u te delen waar onze stichting voor staat. Het beleid van onze school komt mede voort uit onze gezamenlijke ambities.
Palludara werkt vanuit de christelijke waarden, met een open blik naar een dynamische wereld. De scholen bieden een doorgaande ontwikkeling die passend is voor onze leerlingen, zodat ze breed toegerust kunnen deelnemen aan de samenleving. De stichting biedt op haar scholen een veilige en rijke leeromgeving. Wij sluiten aan bij de leerbehoefte van leerlingen en bieden iedereen gelijke onderwijskansen. Wij werken vanuit verbinding samen met alle relevante partners.
Verbinding, eigenaarschap en respect: dit zijn de drie kernwaarden waar wij al onze activiteiten aan meten. We beseffen ons dat we een gezamenlijke verantwoordelijkheid hebben. Onze medewerkers werken iedere dag vol overtuiging en met aandacht voor diversiteit aan (de ondersteuning van) goed onderwijs. Wij bieden medewerkers ruimte om hun talent te ontwikkelen, net zoals we onze leerlingen hierin aanmoedigen. Vanuit onze kernwaarden kijken we verder naar onze ontwikkeldoelen: zorgzame aandacht voor diversiteit, ruimte voor talentontwikkeling, ‘waardenvolle’ ontwikkeling van 0-18 jaar en jong en oud uitdagen om een leven lang te leren.
Stichting Palludara. “Met een open blik kijk je verder!”