De school monitort de sociale en fysieke veiligheid met een vragenlijst afgenomen door/via: Van Beekveld en Terpstra Organisatieadviesbureau.
De sociale veiligheidsbeleving van kinderen monitoren wij jaarlijks via de afname van de Veiligheidsthermometer, een instrument behorende bij het programma De Vreedzame School. Daarnaast vullen leerlingen van groep 6-7-8 twee keer per jaar de SCOL in waar de sociale veiligheidsbeleving in is opgenomen.
PRIVACY
Privacybeleid
Op onze school gaan wij zorgvuldig om met de privacy van onze leerlingen. Dit is vastgelegd in het privacybeleid van Stichting Surplus, het schoolbestuur van onze school. Het privacybeleid van Stichting Surplus is te vinden op https://stichtingsurplus.nl/ons-beleid-en-afspraken/privacy/ . Het privacybeleid is nader uitgewerkt in een privacyverklaring, die u op dezelfde pagina kunt vinden.
Persoonsgegevens
De gegevens die over leerlingen gaan, noemen we persoonsgegevens. Wij maken gebruik van persoonsgegevens als dat nodig is voor het leren en begeleiden van onze leerlingen, en voor de organisatie die daarbij hoort. De meeste gegevens ontvangen wij van ouders, zoals bij inschrijving op onze school. Daarnaast registreren leraren en ondersteunend personeel van onze school gegevens over onze leerlingen, zoals cijfers en vorderingen. Soms worden er bijzondere persoonsgegevens geregistreerd als dat nodig voor de juiste begeleiding van een leerling, zoals medische gegevens (denk aan dyslexie of ADHD).
Digitaal administratiesysteem
Voor het opslaan van leerling gegevens gebruiken wij het digitaal administratiesysteem Esis. Ook de vorderingen van de leerlingen worden vastgelegd in dit systeem. Esis is beveiligd en toegang tot die gegevens is beperkt tot medewerkers van onze school. We delen (een beperkt aantal) persoonsgegevens met schoolbestuur Stichting Surplus in het kader van de gemeenschappelijke administratie.
Digitale leermiddelen
Tijdens de lessen maken wij gebruik van digitale leermiddelen. Een beperkte set met persoonsgegevens is nodig om een leerling te kunnen identificeren als deze bijvoorbeeld inlogt op digitaal lesmateriaal of een digitale toets maakt. Wij hebben met de leveranciers van onze digitale leermiddelen duidelijke afspraken gemaakt over de gegevens die ze van ons krijgen en vastgelegd in een overeenkomst. De leverancier mag de leerling gegevens alleen gebruiken als wij daar toestemming voor hebben gegeven, zodat misbruik van die informatie door de leverancier wordt voorkomen.
Ook met Stichting Basispoort heeft de school een overeenkomst gesloten. Basispoort is een samenwerkingsverband tussen vier grote educatieve uitgeverijen en vier schoolleveranciers. Basispoort biedt een zogeheten Single Sign On voor de software van de aangesloten partners en is daarmee een belangrijke verwerker van persoonsgegevens. Via Basispoort worden echter geen leer- of toets resultaten opgeslagen en/of uitgewisseld.
E-mailadressen
Voor elke leerling die bij ons op school komt, wordt op basis van de voornaam en de achternaam van de leerling door school een e-mailadres aangemaakt binnen de besloten omgeving van Stichting Surplus. De grondslag hiervoor is ‘uitvoeren van een publieke taak’, te weten het geven van onderwijs. We gebruiken dit e-mailadres om school-overstijgend te werken aan projecten, in te loggen in digitale leermiddelen en om tijdens thuisonderwijs te kunnen communiceren met de leerkracht. Als de privacy van een kind extra moet worden beschermd, kan een alias worden gebruikt. Binnen Stichting Surplus is een procedure opgesteld, waarin is opgenomen op welke manier e-mailadressen voor de leerlingen worden aangemaakt en hoe ervoor wordt zorggedragen dat een e-mailadres slechts éénmalig wordt uitgegeven.
Rechten ouders en leerlingen inzake privacy
Ouders hebben het recht om de gegevens van en over hun kind(eren) in te zien. Als de gegevens niet kloppen, moet de informatie worden gecorrigeerd. Als de gegevens die zijn opgeslagen niet meer relevant zijn voor de school, mag u als ouder vragen om specifieke gegevens te verwijderen. Wilt u gegevens wijzigen of laten verwijderen of heeft u hierover een vraag, neem dan contact op met de directeur van de school van uw kind.In de privacyverklaring van Stichting Surplus op https://stichtingsurplus.nl/ons-beleid-en-afspraken/privacy/ kunt u precies lezen wat voor onze school de doelen zijn voor de registratie van persoonsgegevens en wat de rechten zijn van ouders en leerlingen.
Voor het gebruik van foto’s en video-opnames van leerlingen op bijvoorbeeld de website van de school of in de nieuwsbrief, vragen wij altijd vooraf uw toestemming. Ouders mogen altijd besluiten om die toestemming niet te geven, of om een eerder gegeven toestemming in te trekken. Ook als u toestemming heeft gegeven, blijven wij zorgvuldig met beeldmateriaal van leerlingen omgaan en wegen wij per keer af of het verstandig is een foto of video te publiceren. Heeft u een vraag over het gebruik van foto’s en video, neem dan contact op met de directeur van de school van uw kind.
Privacy is een belangrijk grondrecht. Je moet erop kunnen vertrouwen dat je privacy wordt gerespecteerd. We verwachten ook van de ouders die kinderen op onze school hebben en die meehelpen bij schoolactiviteiten dat ze zorgvuldig omgaan met privacygevoelige informatie. Onze leerlingen maken we bewust van het belang van gegevensbescherming en privacy en we leren ze om hiermee verstandig om te gaan.PersoonsgegevensSchorsen en verwijderen van leerlingen
Schorsing
Een leerling mag voor maximaal één week worden geschorst, ook als de school voornemens is de leerling van school te verwijderen of als we een oplossing zoeken binnen de school. Dat gebeurt altijd door het bevoegd gezag, Stichting Surplus, net als bij verwijderingen. Soms is er sprake van gedragsproblematiek waardoor andere leerlingen niet optimaal kunnen leren of hun veiligheid zelfs in het geding is. In andere situaties weet de school niet direct een passende oplossing of is deze niet meteen voor handen. Ook in deze situaties heeft een leerling recht op onderwijs en mag hij niet langer dan een week worden geschorst. De oplossing voor het onderwijs aan deze leerling ligt veelal in het overleg met het samenwerkingsverband, de leerplichtambtenaar en natuurlijk de ouders en het kind.Als een school een leerling langer dan 1 dag schorst, dan moet een school dat bij de Onderwijsinspectie melden via internet schooldossier.
Verwijderen
Ook in geval van verwijdering is het bestuur van Stichting Surplus de partij die dit formeel besluit. Als het bestuur een leerling wil verwijderen, dient het eerst de betrokken groepsleraar te horen en een andere school te zoeken. Met de invoering van passend onderwijs mag de leerling niet van school verwijderd worden voordat het bestuur een andere school bereid heeft gevonden om de leerling toe te laten en hierover constructief overleg heeft gevoerd met de betrokken ouders. Mochten de ouders het niet eens zijn met plaatsing op deze school, dan verwacht de Onderwijsinspectie dat de school met de ouders (en andere partners) het overleg voortzet om zo alsnog tot overeenstemming te komen. Lukt dit niet binnen afzienbare tijd, dan kan contact met het samenwerkingsverband, de leerplichtambtenaar en zo nodig, een onderwijsconsulent, de oplossing bieden.Bij verwijdering van een leerling dient de leerling de school te blijven bezoeken totdat de leerling terecht kan op een nieuwe school. Leerlingen mogen dus niet geschorst worden in afwachting van verwijdering.
De regeling schorsing en verwijdering is op te vragen via Stichting Surplus.